SP-fractie Hulst dient initiatiefvoorstel AED in.

16 november 2007

SP-fractie Hulst dient initiatiefvoorstel AED in.

De Hulsterse SP-fractie heeft vandaag een initiatiefvoorstel ingediend. De SP wil – evenals dat in buurgemeente Terneuzen het geval is – een subsidieregeling voor de aanschaf van een AED (Automatische Externe Defibrillator).

Verschillende EHBO-verenigingen in onze gemeente spannen zich in om te komen tot de aanschaf van een Automatische Defibrillator (AED). In het geval van een plotselinge hartstilstand kan zo’n AED levens redden.

Een AED is een apparaat waarmee een elektrische schok aan het hart kan worden toegediend, indien er sprake is van een levensbedreigende hartritmestoornis. Het hart kan na de stroomstoot weer zelf proberen een hartritme te krijgen. Met de komst van de AED is het voor omstanders mogelijk snel en adequaat te reageren bij een plotselinge hartstilstand. Nog voordat de ambulance ter plaatse is kan men al beginnen met reanimeren en defibrilleren. Snelle reanimatie (beademen en hartmassage) en het gebruik van een AED vergroten de overlevingskansen aanzienlijk, tot wel 70%.

De SP wil iedere EHBO-vereniging in de gemeente Hulst een subsidie van € 1500 krijgt voor de aanschaf van een AED. De EHBO-verenigingen moeten aan de volgende voorwaarden voldoen om in aanmerking voor de subsidie te komen:

• de locatie waar de AED hangt moet goed bereikbaar zijn, zowel per auto, te voet als per fiets;

• de locatie is openbaar;

• de subsidieaanvrager draagt zorg voor opleiding en training in omgang met een AED;

• indien mogelijk dient er op de locatie een gediplomeerd EHBO’er en/of BHV’er aanwezig te zijn.

Om dit mogelijk te maken is er een bedrag van € 13500,- benodigd. De SP stelt voor om dit bedrag te halen uit de pot onvoorzien (zoals in Terneuzen het geval is) of uit de algemene reserve. Aangezien verschillende EHBO-verenigingen inmiddels op eigen kracht een AED hebben aangeschaft, stelt de SP voor om de regeling met terugwerkende kracht tot 1 januari 2007 in werking te laten treden.

Ger van Unen,
Fractievoorzitter SP-Hulst

Hulst krijgt AED
Opinie: een AED voor iedere kern