A.E.D. voor E.H.B.O. in Hulst

16 november 2007

A.E.D. voor E.H.B.O. in Hulst

Het initiatiefvoorstel van de SP om iedere EHBO-vereniging een subsidie te geven voor de aanschaf van een AED (hartschoktoestel), is met een grote meerderheid door de gemeenteraad aangenomen.

‘Dit is een groot succes voor onze partij. December 2006 hebben we voor het eerst aandacht gevraagd voor het nut en de noodzaak van een AED in iedere kern. Nu een klein jaar later hebben we de gemeenteraad achter ons voorstel gekregen. Zo zie je maar dat vasthoudendheid gekoppeld aan de kracht van argumenten loont.’ aldus fractievoorzitter Ger van Unen.

iedere kern een AED
Het is nu mogelijk voor de negen in de gemeente actief zijnde EHBO- verenigingen om een subsidie-aanvraag in te dienen. De gemeenteraad stelt € 1500 per vereniging beschikbaar voor de aanschaf van een AED. Als alle verenigingen hier gebruik van maken, betekent dat iedere kern over een AED beschikt. Ger van Unen: ‘Dat is een eerste stap op weg naar een hartveilige gemeente’.

verplichting
In ruil voor de subsidie nemen de EHBO-verenigingen de verplichting op zich om zoveel mogelijk mensen te trainen in de omgang met een AED en tegelijkertijd de mensen te leren hoe te reanimeren.

blij
Het zal volgens Lineke Keizer (secretaris van de EHBO-vereniging in Graauw) niet moeilijk zijn om mensen enthousiast te krijgen voor zo’n AED/reanimatie training: ‘In september hebben wij onze AED gepresenteerd. We zijn twee jaar bezig geweest om het geld bij elkaar te krijgen om een AED te kunnen kopen. Dat apparaat heeft ons zo’n € 3200 gekost (inclusief kast en verzekering). We zijn dus heel blij dat het SP-voorstel is aangenomen. We kunnen nu met de subsidie het onderhoud de komende jaren bekostigen. Voor de presentatie van onze AED was er weinig animo onder de bevolking om een reanimatiecursus te volgen. Op de avond van de presentatie meldden zich direct een tiental dorpelingen aan voor de AED/reanimatiecursus. Inmiddels hebben zich een veertigtal inwoners zich voor de cursus aangemeld.’

stimulans
‘De EHBO in Graauw bewijst dat de komst van een AED zorgt voor een groot aantal mensen dat een AED/ reanimatiecursus wil volgen. Dit is wat wij keer op keer in de gemeenteraad hebben gezegd. Tijdens het raadsdebat heb ik het zo gezegd: Ik vind eigenlijk al heel lang dat ik een reanimatiecursus moet volgen. Mijn vader is overleden aan een hartinfarct toen ik 17 was en sindsdien vind dat ik dit eigenlijk gewoon moet kunnen. Maar waarom doe ik het dan niet? Ik durf het niet! ….Het idee dat het leven van iemand afhangt van wat jij met je handen doet…. En de impact als het niet lukt… Toen ik in Graauw de demonstratie zag van de AED. Dat het apparaat je verteld dat je hoe vaak, en in welk ritme en hoe lang je moet reanimeren. Toen was ik ineens om. Toen durfde ik het wel!!! En heb mij gelijk opgegeven voor een cursus.’ Een AED is een stimulans om te leren reanimeren’ aldus Ger van Unen.

hart
Het CDA vond het voorstel van de SP nog niet ver genoeg gaan. Zij dienden een voorstel in om EHBO’ers door de meldkamer te laten bellen in het geval van een hartstilstand. Het duurt altijd even voordat een ambulance ter plaatse is. Op het moment dat een EHBO’er wordt ingeseind kan die gelijk naar het slachtoffer toe en in afwachting van de ambulance beginnen met reanimeren en, indien nodig, de AED aansluiten en inschakelen. Ger van Unen: ‘Na een jaar debat heeft de gemeenteraad uiteindelijk haar hart laten spreken. Het aannemen van ons voorstel in combinatie met het voorstel van het CDA is iets waar iedere inwoner van onze gemeente beter van wordt!”

SP dient initiatiefvoorstel in
Opinie: een AED voor iedere kern