h

Rijdt wethouder met een hobby met het WK Veldrijden hulst vast in de modder?

23 augustus 2024

Rijdt wethouder met een hobby met het WK Veldrijden hulst vast in de modder?

Foto: SP Hulst

Er was eens een wethouder met een hobby. Een hobby die een mooi evenement, de Vestingcross, naar Hulst heeft gehaald. Maar nu loopt de hobby uit de hand. De wethouder wil het WK veldrijden in het voorjaar van 2026 laten verrijden op en rond de wallen in Hulst. In dit artikel leggen we uit waarom dat niet zo’n goed idee is.

Vestingcross groeit uit zijn jasje
De Vestingcross is een prachtig sportevenement dat precies past bij de schaal van de stad Hulst. Nou ja, niet meer helemaal want bij de laatste editie was er een vergunning verstrekt voor maximaal 15.000 bezoekers. Een jubelende wethouder vertelde in de krant van 30 december 2023 dat er 22.000 bezoekers naar de cross waren komen kijken. De organisatie heeft het over meer dan 22.000 mensen. En in februari van dit jaar schreef de wethouder in antwoord op raadsvragen dat er 17.000 toeschouwers naar de koers waren komen kijken.

En of het nu 17.000 of meer dan 22.000 mensen zijn geweest die op en rond de vestingwallen van de wielercross hebben genoten, het was volgens de organisatie te veel. Zou vertelde de organisator in een interview met Wielerflits: “We zitten vandaag met zo’n 22.000 mensen en het zit al propvol.”

Perkpolder als locatie maar de wethouder wil dat niet
De internationale wielerbond UCI heeft in 2021 het WK Veldrijden toegewezen aan Hulst. Met de bedoeling dat de koers in Perkpolder zou worden verreden. Op 31 oktober 2023 vertelde wethouder Hageman in de commissie Ruimte dat er nog geen besluit was genomen over de locatie van het WK. Nog geen twee maanden later is Perkpolder ineens als locatie afgevallen, er moet en zal worden gekoerst op en rond de wallen van de vestingstad.

60.000 wielerfans verwacht, dat is bijna 39x meer dan het aantal inwoners
In een artikel in de PZC van 31 december 2023 zegt Hageman dit: “Het WK
veldrijden wordt in 2026 in Hulst gehouden en dus niet, zoals eigenlijk de bedoeling was, in Perkpolder. Duidelijk is - zeker na de enorme drukte bij de Vestingcross van afgelopen zaterdag - dat het huidige terrein daarvoor wel veel te klein is.” en “We zullen ruimte moeten scheppen. Anders kunnen we de toeschouwers niet bergen.” De wethouder en organisator verwachten alleen al op de slotdag van het WK Veldrijden zo’n 60.000 wielerfans in Hulst.

Logica
Dus je verwacht 60.000 mensen op het evenement dat in Perkpolder zou worden verreden. Maar omdat wethouder Hageman (én gedeputeerde De Bat) liever zien dat de koers plaatsvindt in de stad schrijf je Perkpolder af. Wat is de logica hiervan? Want de stad Hulst heeft, inclusief Absdale, een klein 11.000 inwoners. Binnen de stadsmuren wonen er 1.550 mensen (bron: allecijfers.nl). Tijdens het WK Veldrijden komen er bijna 39 keer meer mensen naar de wallen dan er in de binnenstad leven.

Hoe gaat het gemeentebestuur dit regelen? Van die 60.000 mensen komen er ongetwijfeld veel met de auto want om met ov naar Hulst te komen is in veel gevallen geen optie. Waar ga je die duizenden auto’s laten parkeren? Tijdens de laatste Vestingcross was er al parkeeroverlast in de omliggende wijken.

Waar laat je op een veilige manier 60.000 mensen op en rond de wallen? De organisator zei er in Wielerflits dit over: “Dat is op het huidige parcours een probleem. We zitten middenin de stad, wat qua toegankelijkheid niet gemakkelijk is en zelfs een hele uitdaging.” Hoe ga je het regelen met de veiligheid, het verkeer, de toegankelijkheid van de stad in zijn algemeenheid? Vragen die nog niet zijn beantwoord.

Aankoop grond voor WK Veldrijden
Het parkoers van het WK is nog niet bekend. Maar het ligt voor de hand dat de organisatie vanaf de wallen een oversteek gaat maken naar een lap grond aan de Hulster Nieuwlandweg. De gemeenteraad heeft in november 2023 het college van B&W toestemming gegeven om dat perceel aan te kopen. Daarvoor heeft de raad een investeringskrediet van € 337.000 uitgetrokken. Wat er verder met die nieuw aangekochte grond gaat gebeuren is nog onbekend. Waarschijnlijk zal het af en toe worden gebruikt om evenementen te huisvesten.

Nog geen idee kosten voor gemeente  
De voorbereidingen voor het WK zijn al begonnen. De gemeente is op en rond het verwachte parkoers al begonnen met snoeien, kappen en zagen. Dat kost nu al geld. De totale en werkelijke kosten van het evenement zijn nog niet bekend, wethouder Steijaert heeft gezegd dat hij hierover nog dit jaar duidelijkheid zal geven.

Maar het WK is een liefhebberij die wat mag kosten
Het gemeentebestuur heeft tot nu toe al € 400.000 gereserveerd voor het WK Veldrijden. Tellen we daar de € 337.000 voor de aankoop van de grond bij op, dan kost het WK al meer dan € 700.000. En dat bedrag zal ongetwijfeld nog toenemen. De ervaring leert namelijk dat dit soort grote evenementen altijd tot financiële tegenvallers voor overheden leiden. Zo werden aan de Zeeuwse etappe van de Tour de France in 2015 aanzienlijke extra veiligheidsmaatregelen gesteld. Waardoor de kans groot is dat de gemeente zich financieel vastrijdt in de modder. Voor het WK Veldrijden 2026 in Hulst is nu al € 700.000 uitgetrokken. Dat is veel geld dat je niet voor andere maatschappelijk nuttige zaken kunt gebruiken.

Lusten en lasten
Naar verwachting krijgt de gemeente vanaf 2026 door Rijksmaatregelen te maken met een structureel begrotingstekort van minimaal € 1.000.000 per jaar. Als je dat begrotingstekort op je af ziet stevenen, waarom stop je dan zoveel geld in de liefhebberij van de wethouder?  En voor wie zijn de lusten? De koersorganisator? En de lasten voor de inwoners van Hulst? Dat laatste mag natuurlijk geen bewaarheid worden.

Wat dan wel?
Als je dan toch met alle geweld het WK Veldrijden in Hulst wilt laten verrijden, doe het dan in Perkpolder. Dat is ook wat de UCI wil. In die polder kun je makkelijker en op een veilige manier 60.000 wielerfans verwelkomen. Op de al voor Waterzande ontgonnen terreinen kun je parkeerfaciliteiten inrichten.

Maar beter nog is het om het WK Veldrijden over te laten aan steden die beter toegerust zijn om tienduizenden mensen op een dag te ontvangen. Laat Hulst zich beperken tot het faciliteren van de Vestingcross. Met maximaal 15.000 bezoekers is dat een evenement dat bij de schaal van onze mooie, kleine vestingstad past.

Dan kan het gemeentebestuur de honderdduizenden euro’s die in het WK worden gestoken investeren in dingen waar elke inwoner van de gemeente wat aan heeft, zoals bijvoorbeeld openbaar vervoer, voorzieningen voor de jeugd, onderhoud van wijken en kernen enz. Dat lijkt ons slimmer dan alleen maar de hobby van een wethouder te financieren.

Reacties

Het zal weer eens zuur links zijn , een keer op een jaar wat drukte en ze hebben weer iets om over te mauwen.
Maak je druk over de sociale minima die vrijdags naar de voedselbank moeten en met hun kinderen niet op vakantie kunnen omdat ze dan geen schoolspullen kunnen kopen .
En dan nog maar niet te spreken van de kinderen die zonder ontbijt naar school gaan.
Dus los dat maar eens eerst op

Mee eens. Overal moet bezuinigd worden op sport en Hulst smijt het geld over de balk. Als je wilt sportrn: bekostig dat zelf. De belastingen stijgen jaarlijks,moet wel op te brengen zijn. Dit evenement is maar voor een kleine groep mensen leuk. Hulst schijnt bourgondisch te zijn,maar het houd eens op toch. Laat de dhr.Hageman ophouden met gemeenschapsgeld voor een select groepje uit te geven.

Helemaal mee eens. Dit evenement is buiten proportie voor de gemeente Hulst. Ik ben een fan van veldrijden, mis geen enkele wedstrijd op televisie. Maar ik heb altijd al mijn bedenkingen gehad bij de Vestingcross in Hulst. De eerste twee keer heb ik het evenement bezocht, de jaren daarna TV gekeken. Voor mij hoeft dat niet zo nodig in Hulst plaats te vinden. Het stoort mij dat er uitsluitend Belgische bedrijven en ondernemers bij betrokken zijn. De hele infrastructuur, parcoursbouw, alle benodigde materialen, voertuigen en mankracht komt allemaal uit België. De catering, organisatie en beveiliging zijn ook allemaal in handen van onze Zuiderburen. De enige Nederlandse inbreng die ik heb vastgesteld zijn wat vrijwilligers en de gemeentelijke reinigingsdienst, die de rotzooi mag komen opruimen. Ik betwijfel of ze daarvoor de kosten in rekening mogen brengen. Er wordt dus nauwelijks iets aan verdiend aan Nederlandse kant; onze ondernemers en bedrijven staan buitenspel. Al dat geld wat hierbij vanuit Hulst de grens over gaat naar België kan veel beter worden besteed ten behoeve van de inwoners van Hulst. Als je Hulst wilt profileren als fietsstad, zorg dan eerst eens dat de fietsvoorzieningen voor de eigen inwoners op orde zijn. Ik ken namelijk bijna geen gemeente in Nederland waar de fietsvoorzieningen zo slecht zijn als in Hulst.

Laat ze het maar in perkpolder doen,door dat evenement denken amateurs dat ze er altijd mogen fietsen,dacht altijd dat je boven op de wallen alleen mag lopen,je moet er eens met je hond looen,verschrikkelijk,en dat ze denken dat zoveel procent van de mensen het er mee eens zijn(geloof me,ik hoor alleen maar klachten)

Hoera SP dat jullie op basis van feiten een voornemen van deze wethouder zo helder onder de loep nemen. Hoewel, de gemeenteraad ook natuurlijk, die staat dit natuurlijk toe, inclusief de burgemeester. Er is in Hulst al flink achterstallig onderhoud, op het gebied van natuur, sport, cultuur, gezondheidszorg, openbare voorzieningen en dan zo’n bedrag uitgeven. Het is ook geen investering te noemen, of kan de gemeenteraad ons voorrekenen dat het dat we is. Nogmaals een hoera voor de SP, en de dringende vraag aan gemeenteraadsleden om de besluitvorming omtrent de organisatie van het WK te herzien.

Belachelijk dat zoiets in een dorpje (met stadsrechten) georganiseerd word.
In de (buiten) veste zit al enkele jaren een bever die staan volgens mij op de rode lijst.
Als hier een vergunning voor afgegeven wordt is hier zonder al te veel problemen een stokje voor te steken.

Prima dit wielerevenement in Hulst. Als er inkomsten terugvloeien naar de gemeente Hulst zou ik dit graag een besteed zien aan het opknappen van fietsroutes in en rondom de gemeente Hulst. De fietsroute van de oude spoorlijn Hulst Mechelen tot aan de Belgische grens ligt er beroerd bij.
Rij je op de liniedijk route 62 dan is dit eigenlijk alleen goed toegankelijk voor een mountainbiker.
Rij je een stuk aan de zeekant van Paal richting Walsoorden haven dan is er op sommige nauwelijks ruimte voor een wiel om door het oprukkende gras te rijden. Langs die zeekant zijn nauwelijks rustpunten (bankjes).
Wellicht voor u SP om dit eens aan te kaarten tijdens de gemeenteraad. Hulst profileert zich als de meest Vlaamse gemeente en dat is op boven vernoemde fiets/wandeltrajecten zeker terug te zien in de slechte staat waarin een deel van die routes zich bevinden.

Reactie toevoegen

U bent hier