Motie tot mogelijk maken bijverdienen in de bijstand verworpen!

25 februari 2022

Motie tot mogelijk maken bijverdienen in de bijstand verworpen!

Vroeger was de bijstand voornamelijk een vangnet voor mensen wiens WW was afgelopen. Dat is tegenwoordig wel anders. Door de afbraak van ons sociale zekerheidsstelsel zijn de mensen in de bijstand nu heel divers.

Het begon met de afschaffing van de WAO, om in de WIA terecht te komen moet je zo ongeveer niet eens meer een knopje kunnen indrukken want anders kan je nog iets. Daarna werd de WSW afgeschaft en wij weten allemaal wat dat betekent voor mensen met een arbeidsbeperking. Daarna werd de Wajong afgeschaft voor een groep moeilijk te plaatsen jongeren en nu komen die dus allemaal in de bijstand terecht. En dan zijn er nog ouderen die bijna aan hun pensioen toe zijn.

Daarmee is het een hele diverse groep geworden. En er komt nog een nieuwe groep aan. De mensen met long covid, die worden binnenkort de ziektewet uitgekieperd. Vaak zij het mensen die hun benen uit hun lijf hebben gelopen tijdens de pandemie, de mensen die in de zorg hebben gewerkt en die komen straks onze kant op.

Een deel van die mensen zou misschien part-time kunnen werken. We hebben het dan over mensen met gezondheidsproblemen, over ouderen die bijna aan hun pensioen toe zijn en dan nog in de bijstand komen. Die zouden misschien een part-time baantje aankunnen, maar dat loont op dit moment niet omdat ze hun inkomsten moeten inleveren. En wat de SP voorstelt in deze motie dat dat mag van de wet, dat je die speciale groepen die ik noemde, die niet meer hele dagen kunnen werken, dat je die een deel van het geld dat ze verdienen laat houden. Dat kost dan de gemeente ook minder geld. De gemeente is minder geld kwijt aan bijstand en die mensen komen dan net iets boven dat bestaansminimum uit.

Wij hebben overal gezocht, in de verordening, op de website van de gemeente. Het mag van de wet, maar doet de gemeente het ook?

We hebben op deze vraag vanmiddag antwoord gekregen. Er staat: "bijstand gaat niet over verdienen, het is een vangnet, bijstand vult inkomen aan". En dan staat er: "zoals in artikel 2.6  van de verordening geeft ons de mogelijkheid om een deel van de inkomsten van de inwoner vrij te laten. Dit kunnen ook inkomsten uit deeltijdwerk zijn".

Ja, dat kan en dat mag, maar gebeurt het ook in Hulst? Als de wethouder antwoord: ‘ja dat doen wij bij die groepen die u benoemt, de ouderen, de alleenstaande ouders met kleine kinderen, mensen met gezondheidsproblemen, dat doen wij in Hulst’, dan trek ik onmiddellijk die motie in. En als we dat niet doen, dan vind ik dat we dat wel moeten doen.

Ook hier geeft de wethouder aan dat er geen beleidsregel voor is, en dat het maatwerk is. Van deze motie van de SP zegt de wethouder dat hij haar gaat uitvoeren, dat er nog beleidsregels voor geformuleerd gaan worden, daarom gaat de SP deze motie toch indienen, als steun in de rug van het beleid van deze wethouder. De wethouder ontraadt de motie.

De stemming was als volgt:
Voor: SP, HulstPLUS, Groot Hontenisse Hulst
Tegen: Algemeen Belang Groot Hulst, CDA, PvdA, VVD

Hiermee is ook deze motie verworpen!

In de bijlage de motie.