Provincie vertrekt uit plan Perkpolder.

5 juli 2017

Provincie vertrekt uit plan Perkpolder.

A.s. vrijdag 7 juli wordt er tijdens de vergadering van de Provinciale Staten beslist of de Provincie uit het Plan Perkpolder stapt. Volgens gedeputeerde de Bat is de rol van de Provincie uitgespeeld.

Vrijwel alle partijen  konden zich vinden in het besluit tijdens de extra commissievergadering van woensdagavond, al wil een enkeling toch wel graag enige invloed behouden over de uitvoering van het oorspronkelijke Plan. Kan dat?

Er zijn echter relevante vragen over de reden dat de Provincie zich zo abrupt terugtrekt. Hulst zal als enige aandeelhouder van Perkpolder Beheer BV overblijven en moet vervolgens vele miljoenen gaan lenen om het (megalomane) plan te realiseren. Dit zou een nieuwe uitgangspositie kunnen zijn ware het niet dat Hulst in opmaat van deze nieuwe ontwikkeling zich al contractueel heeft verbonden aan derde partijen

Volgende week wordt deze beslissing aan de gemeenteraad van Hulst voorgelegd. Misschien is dit de laatste kans om het plan in zeer afgeslankte vorm uit te voeren zodat er geen miljoenen gemeenschapsgeld over de balk gaan naar mooie beloftes en projectontwikkelaars.

Reacties

We hebben een maand geleden van de Provincie uit monde van de gedeputeerde gehoord dat Plan Perkpolder financieel niet meer haalbaar is en dat enkel nog het ophogen van de westelijke Perkpolder (onder de golfbaan) met vervuilde grond (industrieklasse 1) het plan financieel overeind kan houden. Dit was voor ons trouwens geen verrassing, meerdere malen hebben we de provincie hierop gewezen, De risico's op een Thermphos scenario zal dus zeker meegespeeld hebben in het uitstapbesluit. Wij zullen er alles aan doen om te voorkomen dat de kop van Hulst een gifdumpplek gaat worden. De bevolking kan gaan genieten van de overlast tijdens het storten en mag betalen voor het saneren van miljoenen kuubs vuile grond.......