SP betreurt aftreden Fons Roctus

17 mei 2007

SP betreurt aftreden Fons Roctus

Tijdens de vergadering van het Presidium van de gemeenteraad van Hulst op 16 mei is door fractievoorzitter Dobbelaar van Algemeen Belang bekend gemaakt dat de voorzitter van Algemeen Belang Hulst – de heer Fons Roctus – zijn functie als voorzitter van die partij heeft neergelegd. Aanleiding voor het terugtreden van Roctus zijn de vragen die de SP-fractie op 10 mei heeft gesteld.

Op 10 mei heeft Roctus een spraakmakend interview gegeven waarin hij forse uitspraken heeft gedaan over de samenstelling van het college en de bekwaamheid van de wethouders. Pikante uitspraken omdat Algemeen Belang deel uitmaakt van het college en hierin een parttime wethouder heeft, de heer Maas. De SP-fractie heeft dezelfde dag negen vragen gesteld die door het college tijdens de raadsvergadering van 24 mei beantwoord moeten worden.

De SP betreurt het terugtreden van de heer Roctus als voorzitter van Algemeen Belang. Roctus heeft veel voor de Hulsterse politiek betekend.

Tijdens het Presidium hebben zowel de fractie van Algemeen Belang als de wethouder afstand genomen van de uitlatingen van Roctus. Wethouder Maas betitelde eerder de vragen van de SP als ‘laf populistisch’ en was de mening toegedaan dat Roctus de uitspraken op eigen titel had gedaan. Het terugtreden van Roctus toont het tegendeel van Maas’ uitspraken aan.

Alhoewel Algemeen Belang en hun wethouder afstand hebben genomen van de uitspraken van de (voormalige) voorzitter, is de SP-fractie benieuwd naar de beantwoording van de vragen op 24 mei. Cruciaal zal de beantwoording zijn op de vraag of wethouder Maas nog voldoende geloofwaardigheid over heeft om zijn parttime wethouderschap te vervullen. Nu Roctus de consequentie heeft getrokken uit zijn uitspraken is het aan Maas om duidelijkheid te verschaffen over zijn positie in het college.

Terwijl politiek Hulst zijn best doet de burger meer te betrekken bij de politiek wil Fons Roctus, als voorzitter van Algemeen Belang, toch eigenlijk wel even duidelijk maken dat dit geen enkele zin heeft want poltici zijn "heel onbetrouwbaar".
Er worden links en rechts wel vaker kritische opmerkingen gemaakt door politici en vervolgens blijft het oorverdovend stil.
De SP wil graag weten van wethouder A.J.. Maas of hij de aantijgingen van zijn voorzitter onderschrijft. In dat geval kan hij beter opstappen en is zijn houdbaarheidsdatum verlopen...

VRAGEN TER MONDELINGE BEANTWOORDING IN DE RAAD VAN 24 MEI

Kloosterzande, 10 mei 2007

Geacht college,

De voorzitter van Algemeen Belang Hulst, de heer Fons Roctus, heeft vandaag in BN/DeStem zijn licht over de Hulster politiek laten schijnen. In dit interview doet de heer Roctus forse uitspraken met betrekking tot de samenstelling van het college en bekwaamheid van de wethouders. De uitspraken zijn saillant aangezien Algemeen Belang deel uit maakt van het college en een parttime wethouder levert.

De SP-fractie heeft hier de volgende vragen over:

• 1. Heeft het college kennisgenomen van dit interview?
  • 2. Volgens Roctus is het beter om een coalitie van drie partijen te vormen. Kan het college aangeven of de wethouder voor Algemeen Belang, de heer A.J. Maas, de mening van zijn partijvoorzitter deelt?
  • 3. Roctus is de mening toegedaan dat er in Hulst aan achterkamertjespolitiek wordt gedaan. Kan het college aangeven of wethouder Maas evenals Roctus vind dat alles in achterkamertjes wordt besloten?
  • 4. Volgens Roctus is kundigheid geen vereiste om wethouder te worden.

a. Kan het college duidelijk maken over welke kundigheid de wethouders op het gebied van hun portefeuille beschikken?

b. Kan het college aangeven of wethouder Maas deze visie van zijn partijvoorzitter deelt?

c. Juiste relaties zijn volgens Roctus het enige criterium om in
aanmerking te komen voor een wethouderspost. Kan het college de positie
van wethouder Maas in deze nader duiden?

• 5. Roctus vindt raadsleden onbetrouwbaar. Kan het college aangeven of wethouder Maas ook deze mening is toegedaan?
  • 6. Volgens Roctus heeft Algemeen Belang met een parttime wethouder weinig invloed op het beleid. Kan wethouder Maas de meerwaarde aangeven van zijn deelname aan het college?
  • 7. Kan het college aangeven welke invloed de uitspraken van Roctus hebben op de verhoudingen binnen de coalitie?
  • 8. Hoe staat het college tegenover het samengaan van Algemeen Belang Hulst en Groot Hulst / Gemeenschappelijke Belangen?

a. Heeft dit samengaan gevolgen voor de machtsverhouding binnen het college?

b. Is er sprake van een opwaardering van een parttime wethouder naar een fulltime wethouder voor Algemeen Belang?

• 9. Indien wethouder Maas het eens is met één of meerdere door zijn voorzitter gedane uitspraken: kan de wethouder aangeven of hij de mening is toegedaan dat hij zijn wethouderschap kan blijven vervullen?

In afwachting van uw mondelinge beantwoording tijdens de gemeenteraadsvergadering van 24 mei aanstaande, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,

Ger van Unen Fractievoorzitter SP-Hulst