SP vragen over wachtlijst Dethon

27 februari 2007

SP vragen over wachtlijst Dethon

Op 24 januari jongstleden heeft de gemeenteraad een werkbezoek gebracht aan Dethon. Het sociale werkvoorzieningbedrijf in onze regio. Tijdens dit werkbezoek kregen we een presentatie over de (financiële) situatie van dit bedrijf. En de financiële situatie is niet rooskleurig. Momenteel is er een tekort van ruim € 700.000. Zeventig procent van de sociale werkvoorzieningbedrijven staat in meer of mindere mate in het rood. Zo ook Dethon.

Dethon kent momenteel een wachtlijst van 4 (vier!) jaar. Het betreft zo’n 160 mensen. Eind 2006 is in de Tweede Kamer een amendement van SP-Kamerlid Ewout Irrgang aangenomen. In dit amendement wordt 25 miljoen euro extra uitgetrokken om de wachtlijsten in de Wsw (Wet sociale werkvoorziening) aan te pakken. Het kabinet heeft begin februari de gemeenten per brief op de hoogte gebracht over de uitvoering van het amendement. Het geld wordt toegevoegd aan het gemeentefonds en is niet ‘geoormerkt’. De verantwoording over de besteding van het geld ligt bij de gemeente. Het kabinet heeft de gemeente middels een verzamelbrief de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer, dat het geld gebruikt moet worden om de Wsw-wachtlijsten aan te pakken, overgebracht.

De SP-fractie heeft hier de volgende vragen over:

1. Kan het college aangeven welk extra bedrag Hulst ontvangt om de wachtlijstproblematiek Wsw aan te pakken?

2. Bent u – evenals de SP – van mening dat dit extra geld daadwerkelijk moet worden gebruikt om de mensen op de wachtlijst aan het werk te helpen?

3. Bent u – evenals de SP – van mening dat dit extra geld dient te worden ‘geoormerkt’ als zijnde voor de sociale werkvoorziening?

4. Bent u met ons van mening dat dit extra geld niet aan de algemene middelen dienen te worden toegevoegd?

5. Artikel 2, lid 1 van de Wet sociale werkvoorziening stelt: “De gemeente draagt er zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.”

a. Kunt aangeven hoeveel van de 160 personen die momenteel op de wachtlijst staan, uit onze gemeente komen?

b. Kunt inzicht geven in uw aanpak van de bestrijding van de wachtlijst van de Dethon?

6. Kan het college aangeven hoe de gemeenten Terneuzen en Sluis omgaan met de toegekende extra middelen om de wachtlijstproblematiek Wsw aan te pakken?

a. Indien deze gemeenten het extra geld niet ‘oormerken’, is het college dan bereid om in overleg met deze gemeenten te treden om het extra geld alsnog aan te wenden voor de aanpak van de wachtlijstproblematiek?

Met vriendelijke groet,
Ger van Unen, Fractievoorzitter SP-Hulst

SP aan de Poort bij Dethon (2010)