Motie Vrijstelling giften in de bijstand verworpen!

25 februari 2022

Motie Vrijstelling giften in de bijstand verworpen!

In de commissie samenleving van 9 februari 2022 hebben we veel vragen gesteld over de  ‘Verordening participatie, inkomen en inburgering Gemeente Hulst 2022’.

De SP was in ieder geval niet blij met het antwoord over het giftenbeleid, weet u nog, die mevrouw die van haar moeder een tas boodschappen kreeg zo af en toe en die daardoor 7000 euro terug moest betalen. En het hele land stond op zijn kop. Daar is landelijk een motie over ingediend door Jasper van Dijk van de SP en die is aangenomen, dat gaat leiden tot nieuw beleid. Daar gaat de participatiewet op aangepast worden. En die eerste motie die wij in gaan dienen, de Motie Vrijstelling Giften, die loopt vooruit op dat nieuwe beleid. Dit wordt nieuw landelijk beleid en wat wij voorstellen is, Hulst, doe dit alvast totdat die landelijke regeling er is, geef alvast een voorschot, geef die mensen de kans om inderdaad die tas met boodschappen of iets anders te ontvangen zodat hun leven net iets boven dat minimum uitkomt. Vele gemeenten zijn Hulst hierin al voorgegaan.

De wethouder geeft aan de ene kant aan, dat wij in Hulst die tas met boodschappen niet terugvorderen. Aan de andere kant geeft hij aan dat er geen beleidsregel voor is, maar dat het maatwerk is. Van deze motie van de SP zegt de wethouder dat hij haar gaat uitvoeren, daarom gaat de SP haar indienen, als steun in de rug van het beleid van deze wethouder.

De stemming was als volgt:
Voor: SP, HulstPLUS, Groot Hontenisse Hulst
Tegen: Algemeen Belang Groot Hulst, CDA, PvdA, VVD

Hiermee is de motie helaas verworpen.

De motie vindt u in de bijlage.

Hieronder de bijdrage van Ger van Unen:

De wetgeving

Als je als gemeente asociale wetgeving vanuit den haag moet uitvoeren - en ja de SP vindt de participatiewet en regelingen asociaal - dan kom je al heel snel over als asociale gemeente.

De verordening

Het doorlichten van de verordening biedt kansen om er de scherpe kantjes af te halen. De wethouder reageerde in een commissie een beetje verbolgen, ik schuif alleen maar 3 verordeningen in elkaar en is dat dan een reden voor zoveel vragen. Ja, precies wel, want inmiddels zijn er uitspraken van rechters, en zijn er ander gemeenten die het beter doen of in ieder geval zelf al geprobeerd hebben om het wat socialer te maken.

De vragen

Gelukkig was de SP niet de enige die veel vragen had, meerdere fracties hebben goed hun best gedaan om de verordening tegen het licht te houden en dat heeft geleid tot heel veel vragen en dat moet heel veel werk zijn geweest om die allemaal te beantwoorden. De SP bedankt de ambtelijke organisatie hiervoor. En op sommige plaatsen hebben de vragen ook geleid tot aanpassingen, nu al. Dus misschien was het wel een goed moment om het even tegen het licht te houden.

AVG

Maar over sommige antwoorden heeft de SP opnieuw vragen. En dan blijft er nog dat ene punt dat ons echt niet lekker zit., het antwoord aan de Adviesraad Sociaal Domein, dat mensen die in de bijstand zitten zich maar niet moeten verschuilen achter de AVG, maar daar ging het niet om. Het ging over het delen van gegevens door de gemeente van mensen die in de bijstand zitten met anderen. En dan geldt gewoon de AVG, ook voor hen.

Raadsbevoegdheid

Meerdere keren beantwoord het college: “Dit is geen raadsbevoegdheid”, is dat daadwerkelijk zo, of moet de raad kaders aangeven? Moet de raad misschien wel nieuwe kaders aangeven?

Giftenbeleid

De SP was in ieder geval niet blij met het antwoord over het giftenbeleid, weet u nog, die mevrouw die van haar moeder een tas boodschappen kreeg zo af en toe en die daardoor 7000 euro terug moest betalen. En het hele land stond op zijn kop. Daar is landelijk een motie over ingediend en die is aangenomen en dat gaat leiden tot nieuw beleid. Daar gaat de participatiewet op aangepast worden. En die eerste motie die wij in gaan dienen, de Motie Vrijstelling Giften, die loopt vooruit op dat nieuwe beleid. Dit wordt nieuw landelijk beleid en wat wij voorstellen is, Hulst, doe totdat die landelijke regeling er is, geef alvast een voorschot, geef die mensen de kans om inderdaad die tas met boodschappen of iets anders te ontvangen zodat hun leven net iets boven dat minimum uitkomt.

250 euro na een half jaar werken onder de participatiewet

Voorzitter, ik heb ook nog vragen over die 250 euro. Mensen die een half jaar in de participatiewet werken kunnen vanaf deze nieuwe verordening 250 euro krijgen. Dat was voorheen 100 euro. Nu kregen wij, naar aanleiding van de commissie samenleving, e-mails die er op neer komen “ik heb meerdere periodes in een participatiebaan gewerkt en ik heb ook een vaste baan nu, maar niemand heeft mij ooit verteld over deze regeling en ik heb ook nooit iets gekregen. Vragen hierover: Hoe worden mensen op de hoogte gebracht van deze regeling? En hoeveel mensen hebben dit geld ook daadwerkelijk gekregen?

Voedselbank

En dan de antwoorden over de voedselbank. Er staat zoiets van nou, dat kan wel geregeld worden. Dat geloofden wij dus niet want wij hebben hierover heel andere signalen ontvangen, dus wij hebben even gebeld met de voedselbank en dat klopt dus inderdaad niet. Als je in Hulst bij de voedselbank bent, dan kan je het misschien wel in Axel of Terneuzen halen, maar dat is dus altijd onder werktijd. Onze vraag was juist: als die mensen werken in een participatiebaan, raken ze dan de mogelijkheid om naar de voedselbank te gaan kwijt. Bij de voedselbank gaven ze aan: onze vrijwilligers kunnen alleen maar tijdens die werktijden. Dus mijn vraag aan de wethouder is: Kunt u daar eens heel goed naar kijken en daar het mogelijk maken dat die mensen een uurtje wegkunnen want ze hebben die voedselpakketten echt nodig, anders komen ze er niet voor in aanmerking.

De huidige bijstand

Voorzitter, vroeger was de bijstand voornamelijk een vangnet voor mensen wiens WW was afgelopen. Dat is tegenwoordig wel anders. Door de afbraak van ons sociale zekerheidsstelsel zijn de mensen in de bijstand nu heel divers. Het begon met de afschaffing van de WAO, om in de WIA terecht te komen moet je zo ongeveer niet eens meer een knopje kunnen indrukken want anders kan je nog iets. Daarna werd de WSW afgeschaft en wij weten allemaal wat dat betekent voor mensen met een arbeidsbeperking. Daarna werd de Wajong afgeschaft voor een groep moeilijk te plaatsen jongeren en nu komen die dus allemaal in de bijstand terecht. Daarmee is het een hele diverse groep geworden. En er komt nog een nieuwe groep aan. De mensen met long covid, die worden binnenkort de ziektewet uitgekieperd. Vaak zij het mensen die hun benen uit hun lijf hebben gelopen tijdens de pandemie, de mensen die in de zorg hebben gewerkt en die komen straks onze kant op.

Vrij laten van een deel van de inkomsten

Voorzitter, een deel van die mensen zou misschien part-time kunnen werken. Ik heb het dan over mensen met gezondheidsproblemen, over ouderen die bijna aan hun pensioen toe zijn (want die zijn er ook nog bijgekomen) en dan nog in de bijstand komen. Die zouden misschien een part-time baantje aankunnen, maar dat loont op dit moment niet omdat ze hun inkomsten moeten inleveren.
En wat de SP voorstelt in de 2e motie, dat mag van de wet, dat je die speciale groepen die ik noemde, die niet meer hele dagen kunnen werken, dat je die een deel van het geld dat ze verdienen, laat houden. Dat kost dan de gemeente ook minder geld. De gemeente is minder geld kwijt aan bijstand en die mensen komen dan net iets boven dat bestaansminimum uit.
Wij hebben overal gezocht, in de verordening, op de website van de gemeente. Het mag van de wet, maar doet de gemeente het ook? We hebben op deze vraag vanmiddag antwoord gekregen. Er staat: bijstand gaat niet over verdienen, het is een vangnet, bijstand vult inkomen aan. En dan staat er: zoals in artikel 2.6  van de verordening ‘geeft ons de mogelijkheid om een deel van de inkomsten van de inwoner vrij te laten. Dit kunnen ook inkomsten uit deeltijdwerk zijn.
Ja, dat kan en dat mag, maar gebeurt het ook in Hulst? Als de wethouder antwoord: ‘ja dat doen wij bij die groepen die u benoemt, de ouderen, de alleenstaande ouders met kleine kinderen, mensen met gezondheidsproblemen, dat doen wij in Hulst’, dan trek ik onmiddellijk die motie in. En als we dat niet doen, dan vind ik dat we dat wel moeten doen.

Dank u wel voorzitter.