kiezen en delen

De komende collegeperiode komen er veel taken naar de gemeente. Den Haag en de provincie gooien heel wat over de schutting. Dit gebeurt steeds samen met een flinke bezuiniging. Jeugdzorg is een voorbeeld hiervan. Wij vinden dat de kwetsbaarste kinderen in onze gemeente hiervan niet de dupe mogen worden. Als dit betekent dat er eigen geld bij moet. Dan KIEZEN wij daarvoor!

In dit verkiezingsprogramma gaan we inzoomen op onze  standpunten die er voor moeten zorgen dat Hulst ook vooral een sociale gemeente wordt. Een gemeente die oog heeft voor de minstens 400 kinderen die onder de armoedegrens opgroeien met daaraan gekoppeld een nette en vooruitstrevende behandeling van cliënten bij het loket voor Werk en Inkomen.

Hulst moet een ruimhartig aanbestedingsbeleid voeren als het gaat om ouderenzorg, taxi en busvervoer en niet de kop in het zand steken als het misgaat.

En het is de afgelopen jaren goed misgegaan getuige de verkeerde keuzes bij de stadsvernieuwingsprojecten. Er is veel geld in de grond gestopt en vooral projectontwikkelaars profiteren van de opbrengsten. De Vestingstad is te grabbel gegooid en het aanzien definitief verkracht. Er is, ondanks deskundig advies,  gewoon in de historische wal gebouwd en de betreffende nieuwbouw kreeg er een ongeoorloofd verdiepinkje bij.

Gelukkig hebben we de tijd achter ons gelaten dat het gemeentebestuur en de ambtenarij het machtscentrum waren en bovendien zelfzuchtig opereerden met gemeenschapsgeld. Maar we zijn er nog niet want Hulst moet beter haar best doen de burgers te informeren en te betrekken bij belangrijke besluiten.

De cultuuromslag moet nog steeds gewonnen worden van het achterkamertjes overleg en de besloten vergaderingen, waarbinnen besluitvorming op ondemocratische wijze tot stand komt. De gemeenteraad was de afgelopen 4 jaar zeer zwak in haar slagkracht vanwege de ongelukkige zetelverdeling. Daar kan de SP dus ook een verschil maken.

Tijdens deze periode werd het weer duidelijk dat natuurwaarden met een korreltje zout worden genomen of gewoonweg door de voltallige raad werden genegeerd. De SP moest de raad in herinnering brengen dat er een provinciaal vastgesteld natuurbeheerplan bestaat waar Hulst ook onder valt. Zo kreeg de Graauwse Kreek de bestemming Natuur en verplicht de directe omgeving daarmee rekening te houden.

Ook in Hulst gaan bedrijven failliet. Ondernemers zitten met de handen in het haar en tegelijkertijd komen er meer bezuinigingen op Hulst af; de regering wil de crisis niet laten betalen door bankiers maar door bewoners, niet door beleggers maar door bejaarden, niet door de veroorzakers van de crisis maar door de slachtoffers; werknemers en kleine zelfstandigen, jongeren en studenten, ouderen en zieken. Zij leveren in, terwijl de veroorzakers buiten schot blijven. Ook dit zijn politieke keuzes, maar niet de keuzes van de SP.

De SP wil andere keuzes: Wij KIEZEN voor de sociale voorzieningen van Hulst en werken aan een leefbare samenleving met kansen voor iedereen. Vanuit onze kernwaarden van menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit eisen wij dat mensen invloed op hun eigen leven hebben en op hun eigen omgeving. Als wij het niet doen, wie dan wel? Een solidaire samenleving laat geen mensen slachtoffer zijn van omstandigheden. Onze omstandigheden maken we zelf. Het is immers onze gemeente waar we wonen, waar onze kinderen opgroeien, waar we voor elkaar zorgen, waar we buiten zijn, waar we ons geld verdienen. Hulst is van ons allemaal, het is alleen een kwestie van KIEZEN!

KIEST u mee?