Stichting Grensarbeid geeft waarschuwing af.

1 juni 2006

Stichting Grensarbeid geeft waarschuwing af.

Stichting grensarbeid wijst gemeente Hulst op problemen bij grensarbeid De Zeeuws-Vlaamse gemeente Hulst heeft een nieuw banenproject 'Open grens' om haar langdurig werklozen aan een baan te helpen in België. Eerder gaf staatssecretaris van Hoof (VVD) reeds aan het een goed initiatief te vinden. Van Hoof meldde onder meer dat hij verwacht dat aan grensarbeid nauwelijks nadelen kleven.

Inmiddels heeft de Stichting grensarbeid de gemeente Hulst gewezen op de problemen die (kunnen) kleven aan grensarbeid.

"Eerder reeds heeft de Gemeente Hulst initiatieven ontwikkeld om inwoners van het Koninkrijk België aan te moedigen tot het emigreren naar de Gemeente Hulst. Korte tijd daarop ontstond grote commotie omwille van de wijziging van het belastingverdrag tussen Nederland en België.

Ook op dit ogenblik spelen diverse bijzonder complexe problemen waarmee in Nederland wonende en in België tewerkgestelde ‘grensarbeiders’ (kunnen) worden geconfronteerd. Onder meer op 14 juni zal op het terrein van het belastingverdrag in het kader van een Algemeen Overleg met staatssecretaris van Financiën mr. drs. J.G. Wijn, nader van gedachten worden gewisseld over een lange lijst van fiscale problemen waarmee grensarbeiders worden geconfronteerd sedert de inwerkingtreding van het nieuwe belastingverdrag.

Daarenboven kunnen grensarbeiders ook op het terrein van pensioenen, ziektekosten, arbeidsongeschiktheid, etc…, worden geconfronteerd met bijzonder knellende problemen, welke overigens in het verdere leven van de grensarbeider (kunnen) doorwerken. Ter zake verwijs ik U beleefd naar onder meer de problemen waarmee thans talloze reeds gepensioneerde inwoners van Zeeuws-Vlaanderen die eerder als grensarbeider in België hebben gewerkt, worden geconfronteerd door de inwerkingtreding van de nieuwe Nederlandse Zorgverzekeringswet."

Geen bezwaar banenplan Hulst
SP stelt Kamervragen project "Open Grens"