SP stelt kamervragen over Project Open Grens

13 april 2006

SP stelt kamervragen over Project Open Grens

Zoals jullie wellicht in de krant hebben gelezen heeft Jan de Wit kamervragen gesteld aan staatssecretaris van Hoof over het werkgelegenheidsproject 'Open Grens' van de gemeente Hulst. De antwoorden van de staatssecretaris waren voor ons zeer onbevredigend. We gaan hier dus in de raad van Hulst zeker op terug komen! Volgens ons is de staatssecretaris niet op de hoogte van de specifieke problemen van grensarbeiders.

Het project Open Grens is een werkgelegenheidsproject dat tot doel heeft om 25 mensen uit de bijstand in België aan het werk te krijgen. Op zich niets mis mee, als het maar gebeurt op basis van vrijwilligheid en de mensen vooraf gedegen worden voorgelicht over wat het betekent voor een Nederlander die in België werkt. Sinds het nieuwe belastingverdrag en het nieuwe zorgstelsel zitten er heel wat haken en ogen aan het werken in België als Nederlander.

1. per jaar dat je in België werkt lever je een aantal procenten in van je AOW-uitkering.
2. grensarbeiders mogen niet zelf kiezen bij wie ze verzekerd zijn. Ze worden hun zorgverzekering uitgekieperd en wat ze als rechten in hun aanvullende verzekering hebben opgebouwd, zijn ze kwijt.
3. Je hypotheekrenteaftrek ben je kwijt.
4. de arbeidsverhoudingen liggen heel anders in België.
5. Je bent als Nederlander niet op elke werkvloer welkom.

Redenen genoeg dus om ervoor te zorgen dat de mensen die aan dit project gaan mee doen goed ingelicht zijn over wat dit voor hen op korte of langere termijn gaat betekenen.
En misschien wel het allerbelangrijkste: dat mensen die op basis van vrijwilligheid gaan meedoen niet gekort worden op hun uitkering als ze bedenkingen hebben.
Opmerkelijk detail: iemand met een onvolledige AOW moet vanuit de bijzondere bijstand worden aangevuld. Het kost de gemeente op termijn dus extra geld.

Stichting grensarbeid geeft waarschuwing af
Geen bezwaar banenplan Hulst