Geen bezwaar banenplan Hulst.

13 april 2006

Geen bezwaar banenplan Hulst.

door Ben Jansen. - DEN HAAG - Staatssecretaris Van Hoof (VVD, Sociale Zaken en Werkgelegenheid) is ingenomen met het werkgelegenheidsproject Open grens van de gemeente Hulst. Bezwaren van de Tweede-Kamerfractie van de SP wuift hij weg.

De gemeente Hulst heeft een Belgische banenjager aangetrokken die langdurig werklozen over de grens aan een baan moet helpen. Het is de bedoeling dat het komende jaar minimaal tien mensen voor een periode van ten minste zeven maanden in België aan het werk worden geholpen.

SP-Kamerlid De Wit heeft bedenkingen tegen dit voor Nederland unieke project. Hij heeft staatssecreatris Van Hoof gevraagd of gemeenten uitkeringsgerechtigden kunnen dwingen in het buitenland werk te zoeken. Ook wil hij weten of dat gevolgen heeft vanwege andere belastingwetgeving en andere arbeidsomstandigheden.
De staatssecreatis antwoordt dat het project Open grens hem aanspreekt omdat het is afgestemd op de lokale situatie. In Zeeuws-Vlaanderen is de werkgelegenheid beperkt, maar door België erbij te betrekken, beschikt de gemeente over een groot achterland.

Verplicht.

Uitkeringsgerechtigden zijn verplicht mee te werken aan re-integratie, aldus Van Hoof, ook als het gaat om grensarbeid. Dat de betrokkenen in een ander land te maken krijgen met andere regels, doet volgens de staatssecretaris niets af aan hun verantwoordelijkheid om zelf in de noodzakelijke kosten van hun bestaan te voorzien.
Van Hoof heeft geen reden aan te nemen dat aan grensarbeid nadelige financiële gevolgen kleven. En de regels op het gebied van arbeidsomstandigheden zijn in Europa vrijwel hetzelfde, stelt hij.

Stichting Grensarbeid geeft waarschuwing af
SP stelt Kamervragen 'Open Grens"