h

Distributiecentra zorgen voor veel extra vrachtverkeer.

17 juni 2024

Distributiecentra zorgen voor veel extra vrachtverkeer.

Foto: SP Hulst

Je hebt ze vast al zien staan die twee mega grote blokkendozen op het industrieterrein Hogeweg. Als de twee distributiecentra volop in bedrijf zijn betekent dat er heel veel vrachtverkeer bijkomt.

Vervoersbewegingen
Zo is er berekend dat er elke dag van het jaar gemiddeld 1.524 vrachtwagenbewegingen zullen zijn. Dan hebben we het nog niet over de personenauto’s die heen en weer naar de distributiecentra rijden. Dat worden er 1.328 per dag (bron: memo DC Hulst - 24 april 2024).

Gentsevaart wordt nog drukker
Inmiddels is er gestart met het verkeersveiliger maken van de Gentsevaart (N290) door Kapellebrug. Een drukke doorgaande weg die al kampt met veel vrachtverkeer. Wethouder Hageman - die Hulst het balkon van Europa noemt - weet al dat de opknapbeurt niet voldoende zal zijn: “De opwaardering van de Gensevaart zal niet toereikend zijn voor al het verkeer van en naar de gemeente Hulst.”, zegt hij in de PCZ van 24 april 2024 en iets verderop in het artikel: “De N290 kan het vele (vracht)verkeer nauwelijks bolwerken, laat staan als ondernemers zich straks in de twee grote distributiecentra op bedrijventerrein Hogeweg gaan vestigen.” Zo vindt Hageman ook dat er een alternatieve route vanuit Vlaanderen naar Hulst moet komen.

Werkgelegenheid, huisvesting en wat doen we met de chauffeurs?
Ging de wethouder er bij de presentatie van de plannen van de bouw van de distributiecentra uit van 500 tot 3.000 nieuwe banen, inmiddels is de schatting teruggebracht naar 1.000 nieuwe arbeidsplaatsen. Maar waar moeten al die nieuwe werknemers worden gehuisvest? Daar is nog niet over nagedacht. En waar de chauffeurs moeten gaan overnachten? Dat probleem schuift Hulst naar de buren, de gemeente ziet het liefst een vrachtwagenparking langs de Expresweg net over de grens verschijnen.

Yusen komt naar Hulst
Het Japanse logisitieke bedrijf Yusen neemt zijn intrek in de kleinste - die oranje muur - van de twee nieuw gebouwde districentra. In het Antwerpse havengebied, op 26 kilometer afstand van Hulst en pal aan de Expressweg is het Europese hoofdkantoor én een distributiecentrum van Yusen gevestigd. Het ligt voor de hand dat er tussen deze twee centra pendelverkeer zal plaatsvinden. En wat is de kortste route daarnaar toe? Inderdaad, de route via Kapellebrug.

Leefbaarheid
Al dat extra verkeer zorgt ervoor dat de leefbaarheid van de Gentsevaart - ondanks de reconstructie ervan - onder druk komt te staan. Want ga maar na: vrachtwagens en auto's maken lawaai en stoten fijnstof uit. Wat zijn de gevolgen van die extra uitstoot van fijnstof voor de gezondheid, is dat door de provincie of de gemeente onderzocht? 

Provincie
Distributiecentra bieden relatief weinig werkgelegenheid maar leggen een grote claim op schaarse ruimte en belasten de wegen fors. Inmiddels is de verantwoordelijke gedeputeerde op initiatief van onze provinciale fractie aan het uitzoeken welke regelgeving andere provincies gebruiken om vestiging van nieuwe megadistributiecentra tegen te gaan en welke maatregelen onze provincie kan nemen om de opmars van deze blokkendozen te stoppen. 

Lusten of lasten?
De wethouder is trots op het balkon van Europa, de projectontwikkelaar pakt de winst en de lasten zijn voor de samenleving. Dat moet anders.

Heb jij ideeën hierover en wil je meedenken? Stuur dan een mailtje naar hulst@sp.nl.

Reactie toevoegen

U bent hier