Vragen over racecircuit in Hulst

3 september 2007

Vragen over racecircuit in Hulst

Geacht college,

Op 7 juli hebben wij vragen gesteld over de afwijzing van een aanvraag voor een dragstrip en de instemming van wethouder Maas met de plannen van ‘rallykoning’ Biesheuvel voor de vestiging van een racecircuit – inclusief dragstrip – in de gemeente Hulst. Op 22 augustus antwoordt uw college dat het college nadere stappen van Biesheuvel afwacht en er verder niets over is te melden....

De SP-fractie is onaangenaam verrast door dit antwoord en wij zijn zeer verbaasd dat de ambtenaar die ten dienste staat van de gemeenteraad – de raadsgriffier, de heer Van Bunder – als behandelend ambtenaar op uw antwoord staat vermeld. Dit roept bij ons de volgende vragen op:

1. Op 7 juli hebben wij inzage gevraagd in de plannen van zowel dragrace-vereniging Explosion als de plannen van Biesheuvel. Deze vraag hebt u in uw schrijven van 22 augustus niet beantwoord. Daarom deze vraag opnieuw:
• Is het college bereid om inzage in zowel het verzoek van Explosion alsmede de plannen van Biesheuvel te verlenen? 2. Op 7 juli hebben wij gerefereerd aan een negatief advies van de ambtelijke organisatie met betrekking tot de plannen van Biesheuvel. Ook deze vraag is door uw college niet beantwoord. Ook deze vraag stellen wij daarom opnieuw:
• Is het college bereid om inzage in het ambtelijk advies te geven en kan het college beargumenteren waarom het college dit advies naast zich neer heeft gelegd?

Op 7 juli hebben wij in totaal zeven schriftelijke vragen gesteld, hierboven hebben wij er twee herhaald in de hoop en verwachting dat deze alsnog zullen worden beantwoord. Wij verwachten echter dat de overige vijf vragen van 7 juli ook serieus zullen worden beantwoord. De plannen voor een racecircuit hebben bij verwezenlijking een grote impact op Hulst. Blijkbaar zijn deze plannen zo aantrekkelijk voor Hulst dat wethouder Maas tot tweemaal toe – in 2006 en in 2007 – in de media de plannen positief benaderde.

Het kan niet aan de tropische temperaturen hebben gelegen dat het college heeft bedacht om onze schriftelijke vragen met een kattebelletje af te doen. Van het bestuur van een stad als Hulst verwachten wij een serieuze bejegening van een raadsfractie.

Tot slot: de heer Van Bunder is raadsgriffier en uit dien hoofde belast met de ondersteuning van de gemeenteraad in het duale stelsel. Beantwoording als behandelend ambtenaar van schriftelijke vragen behoort niet tot zijn functie, daar dit bij uitstek valt onder de verantwoordelijkheid van de beleidsondersteunende diensten. In 2003 is de ‘instructie voor de griffier van de gemeente Hulst’ vastgesteld (voor uw informatie hebben wij deze bijgevoegd). Artikel 8, inhoudelijke bijstand stelt ‘1. De griffier staat de raad bij in de voorbereiding van stukken die nodig zijn voor haar controlerende, kaderstellende en volksvertegenwoordiger functie.’.

Dat het college bovengenoemd artikel vertaalt naar ‘de griffier staat het college bij in de voorbereiding van stukken etc.’ stelt de vertrouwensrelatie tussen raad en raadsgriffier op de proef. Het kan niet zo zijn dat de raadsgriffier in een spagaat wordt gebracht door enerzijds inhoudelijk bijstand aan de raad te verlenen en anderzijds dezelfde rol voor het college te moeten vervullen. De SP-fractie vindt deze ontwikkeling ongewenst en ongepast. Wij verwachten van het college een helder antwoord op de vraag waarom de raadsgriffier is belast met beleidsondersteunende taken voor het college.

Uw schriftelijke antwoorden zien wij met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Ger van Unen
Fractievoorzitter SP-Hulst

Met kluitje in het riet
Vragen Racecircuit in 'Groene Long'?