Inventarisatie achterstandsbeleid jeugd, vragen II

25 mei 2007

Inventarisatie achterstandsbeleid jeugd, vragen II

Geacht college,

Op 16 mei jongstleden is uw antwoord op ons verzoek tot inventarisatie van initiatieven met betrekking tot achterstandsbeleid jeugd per e-mail tot ons gekomen. Het antwoord van het college is gedateerd op 8 mei. Op 6 maart hebben wij dit verzoek bij u ingediend. Tien weken na dato (dit is in strijd met de termijn die staat voor beantwoording) ontvangen wij een nietszeggend antwoord.

In onze brief van 6 maart hebben wij nadrukkelijk gevraagd om een inventarisatie van alle initiatieven met betrekking tot achterstandsbeleid jeugd. Zodat we aan de hand van dat overzicht als Raad een ambitieus aanvalsplan kunnen vaststellen. Uit het onderzoek Kind in Tel – dat ondermeer de gezondheid en leefsituatie van de jeugd in kaart brengt – blijkt dat Hulst een plaats in de middenmoot inneemt. Voor het college is er blijkbaar geen urgentie om deze plek in de middenmoot te verlaten en de jeugd in onze gemeente dat te geven waar zij recht op heeft: kansen om in veilige, gezonde omgeving op te groeien.

Mijn fractie heeft de ambitie om de bestaande achterstanden nu aan te pakken. Daarom verzoeken wij u opnieuw om een inventarisatie met betrekking tot achterstandsbeleid jeugd aan de commissie Samenleving voor te leggen. Het college zou niet moeten willen wachten op de presentatie van de verschillende beleidsplannen in het kader van de WMO in september, maar samen met ons de bestaande achterstanden slagvaardig weg willen werken.

Met vriendelijke groet,

Ger van Unen
Fractievoorzitter SP-Hulst

De vragen:

INVENTARISEER ACHTERSTANDSBELEID JEUGD.

Kloosterzande, 6 maart 2007

Geacht college,

Recentelijk is het door Unicef Nederland in samenwerking met het Verwey-Jonker Instituut het jaarlijkse onderzoek Kinderen In Tel gepubliceerd. Uit dit onderzoek blijkt dat in Nederland de ongelijkheid tussen kinderen groter wordt. Het onderzoek brengt de leefsituatie van de jeugd per provincie en gemeente in beeld en geeft een ranglijst aan de hand van twaalf indicatoren. Alle 458 Nederlandse gemeenten zijn onderzocht. De gemeente Hulst staat op plaats 280 in deze lijst.

Deze plaats betekent dat Hulst landelijk gezien in de middenmoot staat voor wat betreft de positie van de jeugd. Kinderen In Tel onderzoekt onder andere de gezondheid en leefsituatie van kinderen. De positie van Hulst baart zorgen. De jeugd is de toekomst en verdient het daarom om in een veilige, gezonde omgeving op te groeien.

Een aantal cijfers uit het rapport verontrusten de SP. Het aantal achterstandsleerlingen is met 15,15 % toegenomen, melding van kindermishandeling is met 25,05 % toegenomen, speelruimte is met 1,84 % afgenomen, het aantal kinderen in achterstandswijken is gelijk gebleven.

Een gemeente als Hulst zou de ambitie moeten hebben om de achterstanden die er bestaan weg te werken en te dalen op de lijst van Kinderen in Tel. Hoe lager op deze lijst, hoe beter je het doet. De SP wil graag meewerken om Hulst tot een gemeente te maken die de jeugd alle kansen biedt om in een veilige, gezonde omgeving op te groeien. Daarvoor is het nodig dat we alles op alles zetten om de bestaande achterstanden aan te pakken.

Hulst heeft in onze optiek behoefte aan een ambitieus aanvalsplan achterstanden jeugd. Daarom verzoeken wij het college om een inventarisatie te maken van alle reeds bestaande initiatieven op het terrein van achterstandsbeleid. Deze inventarisatie zouden wij graag willen bespreken in de commissie Samenleving in april. De inventarisatie zou het startpunt kunnen zijn voor een ambitieus aanvalsplan.

De reactie van het college zien wij met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Ger van Unen, Fractievoorzitter SP-Hulst