Houtmarkt ten Prooi aan projectontwikkelaar.

15 december 2008

Houtmarkt ten Prooi aan projectontwikkelaar.

Projectontwikkelaar Rietbergen is bezig met de planontwikkeling voor de omgeving Houtmarkt. Het plan omvat ondermeer de realisatie van woningen en een vermaakscentrum met daarin een bioscoop en een theater.

In het Brabantse Oisterwijk is deze projectontwikkelaar bij de herinrichting van het centrum actief. Ook hier zou een bioscoop komen. In Oisterwijk is de bioscoop wegens concurrentie van Tilburg uit de plannen geschrapt, terwijl de bioscoop een belangrijke trekker voor de revitalisering van het centrum zou moeten zijn. Inmiddels oefent de aannemer – met wie Rietbergen samenwerkt – retentierecht* op de bezittingen van Rietbergen uit. Het bouwproject Lindekwartier heeft wegens dit conflict weken stilgelegen, maar is inmiddels hervat.

De SP-fractie heeft hier de volgende vragen over:

•1. Is het college bekend met de problemen die zich in Oisterwijk voordoen?

•2. Kan het college aangeven of de uitoefening van het retentierecht gevolgen voor de planontwikkeling in onze gemeente zal hebben?

•3. Is gezien de problematiek in Oisterwijk – er wordt daar zelfs een raadsonderzoek ingesteld – het college nog van mening dat Rietbergen de juiste partij voor de ontwikkeling van plan Houtmarkt is?

•4. Hoe denkt het college soortgelijke problemen als in Oisterwijk bij de uitvoering van plan Houtmarkt te voorkomen?

•5. Rietbergen heeft via stichting Het Witte Doek gevestigd in Oisterwijk, belangen in bioscoop The View in Terneuzen. Gezien deze belangen vragen wij ons af of Rietbergen uiteindelijk in Hulst niet zal afzien van de realisering van een bioscoop. Kan het college aangeven of Rietbergen vast blijft houden aan de inpassing van een bioscoop in plan Houtmarkt?

Uw mondelinge beantwoording wachten wij met belangstelling af.

Met vriendelijke groet,

Ger van Unen
Fractievoorzitter SP-Hulst

*Het retentierecht is het recht van een schuldeiser om een zaak die hij onder zich heeft van een schuldenaar niet terug te geven, zolang de schuldenaarzijn schuld niet heeft voldaan.