Wethouder Maas stapt op

7 juli 2008

Wethouder Maas stapt op

2 Juli heeft de gemeente een persbericht verspreid met daarin het bericht dat wethouder Maas tijdelijk zijn werk neerlegt. Of zoals het in het persbericht luidde: “Sinds maart 2006 combineert wethouder Maas zijn baan als parttime wethouder met een baan bij Delta NV. Om gezondheidsredenen maakt hij nu een pas op de plaats. Om het werkritme niet te verliezen vervult hij wel zijn meer routinematige en gekaderde taken bij Delta NV. Zijn werkzaamheden als wethouder die plaatsvinden in een dynamisch politieke omgeving, worden momenteel niet vervuld.”

Dit bericht was voor BN/DeStem reden om op 4 juli een analyse te publiceren over de stand van zaken in de Hulsterse politiek. In de analyse staat het volgende te lezen: “En nu is de job na ruim twee jaar ook Maas te machtig gebleken. In al zijn onervarenheid en naïviteit lijkt hij verstrikt geraakt in de slangenkuil van politiek en openbaar bestuur; klemgezet tussen soms tegenstrijdige college- en partijbelangen. Keert hij nog terug en zo ja, hoe verricht hij vervolgens zijn werk? De brede coalitie met onervaren deeltijdbestuurders is de bestuurlijke stabiliteit in de gemeente Hulst zeker niet ten goede gekomen. Voor de inwoners valt te hopen, dat daar snel verandering in komt.”
DeSP-fractie heeft hier de volgende vragen over:

•1. Een goed verstaander kan – na lezing van het persbericht van het college – tot de conclusie komen dat er meer aan de hand is binnen uw college. De inwoners van Hulst hebben recht om te weten wat de aanleiding tot het verzuim van wethouder Maas is en welke omstandigheden tot het terugtreden van wethouder Weemaes hebben geleid. Wil het college deze openheid verschaffen?

•2. Sinds 1 januari zijn de partijen Algemeen Belang Hulst en Groot Hulst / Gemeenschappelijke Belangen gefuseerd. Wij kunnen ons voorstellen dat de vergrote getalsmatige positie van de fusiepartij, tot spanningen in uw college kunnen leiden. Kan het college aangeven of deze fusie en daarmee gewijzigde getalsmatige verhoudingen een rol speelt in het tijdelijk terugtreden van wethouder Maas?

•3. De zinsnede “Zijn werkzaamheden als wethouder die plaatsvinden in een dynamisch politieke omgeving, worden momenteel niet vervuld.” , bevestigt ons inziens het beeld dat het met de onderlinge verhoudingen binnen het college niet goed zit. Deelt het college onze mening?

•4. Welk gevolgen voor de uitvoering van het collegeprogramma heeft het tijdelijk terugtreden van wethouder Maas?

•5. Binnen twee jaar zijn twee wethouders teruggetreden. De SP-fractie vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. Wij verwachten dat het college per brief de gemeenteraad informeert over hoe het college denkt de verhoudingen binnen uw college zodanig te verbeteren c.q. te professionaliseren dat tot het einde van deze bestuursperiode in 2010 er geen wethouders meer hoeven terug te treden. Kan het college aangeven wanneer de gemeenteraad zo’n brief tegemoet kan zien?

Uw reactie zie ik met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Ger van Unen
Fractievoorzitter SP-Hulst

SP wil debat functioneren gemeentebestuur