Actie Thuiszorg

29 januari 2007

Actie Thuiszorg

Met de intreding van de Wet maatschappelijke ondersteuning maakte Omroep Zeeland bekend dat er
100 banen geschrapt gingen worden in de thuiszorg. De dienstverlening moet goedkoper om te kunnen concurreren met andere zorgaanbieders...

De SP is er meteen bovenop gesprongen: Weg met de marktwerking in de zorg!

100 BANEN WEG BIJ THUISZORG!

29-01-2007 • De SP-fractie in Hulst heeft vandaag schriftelijke vragen aan het college van burgemeester & wethouders gesteld.
Aanleiding voor deze vragen is een bericht dat eerder vandaag door Omroep Zeeland is verspreid.
In dit bericht stelt de thuiszorg in Zeeuws-Vlaanderen dat ‘De thuiszorg moet concurreren met andere zorgaanbieders en daardoor moet de dienstverlening goedkoper worden. Met als gevolg dat medewerkers met diploma's eruit moeten. Er vallen geen gedwongen ontslagen. De medewerkers krijgen een andere functie binnen de organisatie. De thuiszorg is bang dat door deze maatregel een verschraling van de zorg optreedt.’

De SP-fractie wil onder andere van het college weten of het weghalen van gekwalificeerde mensen tot een verschraling van de zorg leidt.
SP-fractievoorzitter Ger van Unen: “Nu gebeurt ook in Zeeuws-Vlaanderen wat sinds de invoering van de Wmo elders al in het land heeft plaatsgevonden: ontslagen bij thuiszorginstellingen en grote gevolgen voor de cliënten.
De overheid trekt zich steeds verder uit de zorg terug met als gevolg dat medewerkers en cliënten het kind van de rekening worden.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN OVER BANEN THUISZORG

Geacht college,

Op 1 januari van dit jaar is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in werking getreden.
Per die datum is de gemeente Hulst verantwoordelijk geworden voor de zorgverlening in onze gemeente.
Uit berichten in de media is gebleken dat de Wmo landelijk gezien voor heel wat problemen zorgt voor personeel werkzaam in bijvoorbeeld de thuiszorg. Tot dusver leek het op dat front rustig te blijven in Zeeuws-Vlaanderen.
Vandaag publiceerde Omroep Zeeland echter dit bericht op hun website:

“100 banen verdwijnen bij thuiszorg.

De thuiszorg in Zeeuws-Vlaanderen moet bezuinigen. Ruim 100 personeelsleden zijn te duur geworden na invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

De medewerkers krijgen een andere functie binnen de organisatie.
De thuiszorg is bang dat door deze maatregel een verschraling van de zorg optreedt.”

De SP-fractie vindt dit een zorgelijke ontwikkeling en heeft hier de volgende vragen over:

• 1. Kan het college aangeven hoeveel mensen het betreft die in de gemeente Hulst werkzaam zijn?
  • 2. Is het college met ons van mening dat het weghalen van mensen met diploma’s van de werkvloer leidt tot een verschraling van de zorg aan de cliënten?
  • 3. Kan het college aangeven welke gevolgen deze herplaatsing van gekwalificeerde medewerkers binnen de thuiszorg voor de cliënten heeft?
  • 4. Past deze herschikking van gekwalificeerde medewerkers binnen de doelstellingen die de gemeente met de invoering van de Wmo voor ogen had?
  • 5. Volgens de thuiszorg moet men deze maatregel nemen omdat de dienstverlening goedkoper moet in het licht van de concurrentiestrijd. Is het college met de SP van mening dat goedkopere dienstverlening niet ten koste van medewerkers en cliënten moet gaan?
  • 6. Is het college bereid om meer financiële middelen beschikbaar te stellen, zodat thuiszorginstellingen gekwalificeerde medewerkers op de werkvloer kunnen blijven inzetten, zodat het niveau van de dienstverlening gewaarborgd blijft?

Uw antwoorden zien wij met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Ger van Unen