h

SP stemt niet in met het raadsvoorstel over de Mobiliteitsstrategie

26 februari 2022

SP stemt niet in met het raadsvoorstel over de Mobiliteitsstrategie

Foto: SP / Regionale Mobiliteitsstrategie provincie Zeeland

De opdracht die door gedeputeerde staten meegegeven is aan de provincie is dat ze de aanbesteding voor het Openbaar Vervoer moet doen voor hetzelfde bedrag als waar ze 10 jaar geleden voor hebben aanbesteed. Dan zal het geen verrassing zijn dat dit ten koste gaat van het Openbaar Vervoer. Dit terwijl er ook nog duurzaamheidseisen gesteld worden aan de nieuwe bussen die er komen.

De aanbesteding

De vorige aanbesteding ging van vraaggestuurd OV naar aanbodgestuurd OV, waarmee er al heel veel bezuinigd is, deze keer wordt er alleen nog maar gesproken over OV als aanvulling op het eigen vervoer.

Volgens het Hulster college is er nog onduidelijkheid over bijvoorbeeld de halte in Kuitaart, die onduidelijkheid is er niet. In de bijgaande afbeelding ziet u de lijnen die de provincie nog aan gaat besteden. En dan zie je dat Zeeuws Vlaanderen er heel bekaaid vanaf komt. Er zijn bijna geen grote buslijnen meer.

De trein centraal

In het hele plan staat de trein centraal. Vandaar dat je ook ziet dat de Bredabus voor de zoveelste keer uit het plan is verdwenen. Die stopt ergens op linkeroever, vandaar uit mag de reiziger het zelf uitzoeken. Met de metro naar het Centraal, met de trein verder naar Breda. De trein staat dus in het plan centraal. Maar op Zeeuws Vlaanderen hebben we geen trein.

De Bredabus

De SP heeft in de Provincie een motie ingediend waarbij ze vraagt de Bredabus zoals die nu bestaat te behouden. Daar heeft de SP ook een meerderheid voor gekregen, maar daar zit nog geen financiering bij. Daar zit dan ook de adder onder het gras. Wanneer er straks geld vrijgemaakt moet worden voor de Bredabus - en die kost serieus geld - dan moeten we nog maar zien of de Staten voor gaan stemmen. Dus vandaar dat de SP de raad oproept om bijvoorbeeld met een motie, te knokken voor de Bredabus.

De Hubs

Verder is het zo dat de gemeenten verantwoordelijk zijn voor de hubs (haltes) binnen de gemeentegrenzen en dat de gemeenten zelf mede-financiers moeten zoeken. Hier gaat ook het verschil ontstaan tussen de gemeenten onderling. Dat vindt de SP in ieder geval ongewenst.

Doelgroepenvervoer

Het budget dat we nu nog hebben voor het doelgroepenvervoer, waar de gemeenten straks voor aan de lat staan, daarvan wordt gezegd dat we het straks zelf kunnen regelen. Alleen zijn er dan nog maar 2 knoppen waar we aan kunnen draaien als we geld te kort komen: minder mensen toelaten tot het doelgroepenvervoer, of de eigen bijdrage verhogen.

Lijn 10

Ger van Unen: “Gisterenochtend was ik op de markt in Kloosterzande, ik stond in de rij en toen kwam er een mevrouw naar me toe en die zei heel indringend “Ga jij goed je best doen om die lijn 10 hier te behouden, want anders kunnen onze kindjes niet meer naar school”. En ik denk dat ze daarmee de kern van het probleem te pakken heeft.” De mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, die zien de bui al hangen. De mensen die er over besluiten, maken amper gebruik van dat openbaar vervoer.

En dan kan je als gemeente heel veel energie en geld steken in nieuwe wijken bouwen, proberen nieuwe inwoners aan te trekken. Maar op het moment dat mensen in zo’n nieuwe wijk gaan kijken naar waar is de school en hoe komen mijn kinderen daar en er is geen Openbaar Vervoer, dan wordt het heel moeilijk om gezinnen met opgroeiende kinderen hier naar toe te trekken. Het OV is essentieel voor de leefbaarheid.

Je hoeft echt geen lege bussen te laten rijden als er weinig passagiers zijn, laat dan kleinere bussen rijden, maar wel op vaste tijden zodat je er van op aan kan. Want belbussen, haltetaxi’s of welke naam ze er ook aan geven, dat werkt dus niet en het gaat ten koste van de leefbaarheid.

“De SP was heel blij met de steun van alle fracties over het verhaal dat we in de commissie hebben gehouden, maar wees er goed van bewust dat de strijd om lijn 10 en de Bredabus nog niet gestreden zijn, want daar moet nog geld bij, dus zeg ik tegen u wat die mevrouw tegen mij zei. Gaat u goed uw best doen om de Bredabus en lijn 10 te behouden, want anders kunnen onze kindjes niet meer naar school. En dan beloof ik dat ik dat vanuit de Staten blijf doen.” Aldus Ger van Unen.

Niet akkoord met het raadsvoorstel

De fractie van de SP gaat niet akkoord met het raadsvoorstel en hierbij sluit ook HulstPLUS zich aan. De andere fracties zijn wel akkoord gegaan, waarmee het raadsvoorstel is aangenomen.

Motie lijnen 10 en 19

Er is gelukkig nog wel een motie aangenomen met de steun van de hele gemeenteraad om het college de opdracht te geven zich bij de Provincie sterk te maken voor behoud van buslijnen 10 en 19.

Reactie toevoegen

U bent hier