Hulst heeft nieuw SP afdelingsbestuur

27 februari 2013

Hulst heeft nieuw SP afdelingsbestuur

Tijdens de ledenvergadering op 26 februari j.l. hebben de SP leden van de gemeente een nieuw afdelingsbestuur gekozen.

Democratisering van de economie

Het tweede gedeelte van de avond werd verzorgd door Hans van LeeuwenHans van LeeuwenOnderwerp van gesprek was “democratisering van de economie”. Kortom: heeft de gewone man nog invloed op beslissingen die genomen worden door het ministerie van economische en financiële zaken en zo niet, gaan we daar dan iets mee doen? De SP signaleert een behoorlijke afname in de medezeggenschap van burgers in belangrijke beslissingen die de overheid voor ons neemt en is als een soort denktank bezig om de mogelijkheden te bezien om die trend te temperen.
In enkele jaren tijd is de invloed van de burger op veel terrein enorm ingebonden door de ongebreidelde vrije markt. Veel van onze publieke voorzieningen zijn overgeheveld naar commerciële grillen en onze zeggenschap daarmee verdwenen. Op het gebied van volkshuisvesting; inrichting openbare ruimte; gezondheidszorg; openbaar vervoer; de energiemarkt;...afijn de lijst is te lang om op te noemen, is onze invloed allang verdwenen.

Doodlopende weg Nu we de gevolgen van dat “vrije markt denken” in de vorm van de zelfverrijkingsschandalen (Vestia en andere bonusculturen) en de “banken crisis” voor onze kiezen krijgen, kunnen we stellen dat de ingeslagen weg dood loopt. Het bewijs levert het huidige kabinet, opgejut door Brussel, belooft het ons ingrijpende bezuinigen om toch aan het afgesproken minimale begrotingstekort te kunnen voldoen. Ondertussen heeft Nederland met publiek geld een aantal banken moeten “redden”. Deze goocheltrucjes kost de Nederlandse burger op termijn al zijn collectieve voorzieningen. Daar hoef je geen rekenmeester voor te zijn….