Stop kinderarmoede.

20 december 2012

Stop kinderarmoede.

Het is niet prettig om het beestje bij de naam te noemen en als gemeente te moeten accepteren dat er 400 kinderen onder de armoedegrens opgroeien. Men spreekt liever over “Minima” maar laten we eerlijk zijn en erkennen dat er armoede bestaat. Ook in Hulst moet Armoedebeleid op de politieke agenda!
Mildred van der PoortenTijdens de laatste raadsvergadering van dit jaar heeft Mildred via een motie aandacht gevraagd voor armoede onder kinderen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor Armoedebeleid. Zij zullen er voor moeten zorgen dat arme gezinnen inkomensondersteuning krijgen daar waar kinderen de dupe dreigen te worden van deze armoede.

Kinderen hebben hierin geen stem maar wel evenveel recht op gezond en normaal opgroeien als kinderen in beter bedeelde gezinnen.
Hulst zal goed in de peiling moeten houden waar de knelpunten zitten. En voldoende armslag moeten krijgen van de Rijksoverheid.
Armoedebeleid biedt ondersteuning aan gezinnen die het zich niet kunnen veroorloven hun kinderen dagelijks een gezond bord eten voor te schotelen of deel te laten nemen aan een sportvereniging of andere activiteiten. Armoede betekent sociale uitsluiting en achterstand.
Zoals veel bezuinigingsmaatregelen op de sociaal zwakkere medemens, staat ook deze groep (367.000) kinderen, totaal machteloos tegen een regering als Rutte-II want er wordt met geen woord gerept over armoedebestrijding in het regeerakkoord.

Naar de motie
Armoede werkt niet!