Klachten over loket Werk en Inkomen

28 mei 2012

Klachten over loket Werk en Inkomen

Via ons meldpunt zijn tientallen reacties binnengekomen sinds de start op 26 maart op deze website. Op basis van de vervolggesprekken van de SP met cliënten van het loket Werk en Inkomen die hebben gereageerd op het meldpunt, kunnen we al een aantal belangrijke conclusies trekken.
Hieronder volgt een opsomming van de meest voorkomende klachten tot nu toe.
Met name klachten als onbegrip en niet goed luisteren naar cliënten zijn vaak gehoord. Cliënten hebben ook het gevoel niet serieus genomen te worden.
Slechte informatieverstrekking en mindere kennis van zaken bij de ambtenaren inzake de wetgeving lijkt te leiden tot onbenutte voorzieningen.
Een inactieve houding van de ambtenaren als het gaat om cliënten die begeleiding nodig hebben naar scholing en of werk, lijkt gemiste kansen te veroorzaken.
In een enkel geval is angst door onwetendheid bij cliënten en/of een autoritaire houding van ambtelijke kant de oorzaak van een zeer slechte onderlinge verhouding die leidt tot zeer emotionele problemen bij cliënt. Het kan zo ernstig zijn dat men vrijwillig afziet van een uitkering. Dit komt voor tijdens het pre-intake gesprek en het re-integratietraject.

Op de vragen is als volgt gereageerd:

1) klachten informatieverstrekking: Ja 75%; Nee 25%
2) voldoende begeleiding: Ja 12%; Nee 88%
3) tevreden over behandeling: Ja 0%; Nee 100%
4) tevreden afhandeling probleem: Ja 0%; Nee 100%

Ondertussen heeft ook de Cliëntenraad van Hulst een tevredenheids enquête gehouden onder het grootste deel van de WWB cliënten en ook daaruit blijkt dat het niet allemaal zo gaat als gewenst.
Dit geeft aan dat de noodzaak voor ons meldpunt niet uit de lucht gegrepen is en dus blijft het meldpunt nog toegankelijk. Onze bevindingen worden gebundeld en overhandigd aan de Wethouder van sociale zaken.
Indien u zelf of iemand die u kent, nu of in het verleden, problemen heeft/had met de sociale dienst van Hulst laat het ons weten. Indien u door de bomen het bos niet meer ziet en dringend behoefte heeft aan een luisterend oor of concrete hulp neem dan ook contact met ons op.

naar meldpunt: