Initiatiefvoorstel SP: Bieb Vogelwaarde langer open

15 februari 2012

Initiatiefvoorstel SP: Bieb Vogelwaarde langer open

In februari 2011 werd de bibliotheekvisie goedgekeurd door een meerderheid van de gemeenteraadraad. Daarin is vastgelegd dat de bibliotheek in Vogelwaarde, als eerste in de rij, werd opgeheven op 1 januari 2012 en de mediatheek in de school hoogstens een maand later de deuren zou openen voor jong en oud.

levende boeken

Nu het zover is, een jaar later, komt de heer Crombeen, voorzitter van het bibliotheekbestuur, met de mededeling dat deze termijn toch niet haalbaar is en de volwassenen dan maar voorlopig 8 maanden zonder bibliotheek moeten zitten in Vogelwaarde.
De motieven die de heer Crombeen gebruikt voor deze vertraging zijn voor ons geen reden om de deuren van de bibliotheek dan nu al te sluiten. Het gaat om zaken die, na jaren voorbereiding, voorzien hadden kunnen worden.

initiatiefvoorstel
Dit kan anders. We hebben een initiatiefvoorstel ingediend dat de wethouder vervolgens heeft voorgelegd aan het bestuur van de bibliotheek.
In de reactie op ons voorstel werd geprobeerd allerhande kosten op te voeren, die volgens ons schromelijk zijn overdreven, om het uitstel te rechtvaardigen.

Zo blijven de kosten voor een compleet nieuwe installatie binnen de perken omdat er straks meer mediatheken zullen zijn dan bibliotheken –volgens de biebvisie.
De kosten opvoeren van het vernieuwen van de collectie op langere termijn is ook geen reden om de deuren nu al te sluiten.
De rekken die aangeschaft moeten worden kunnen achteraf weer gebruikt worden in de overige mediatheken en de kosten voor de besteldienst zijn nagenoeg te verwaarlozen.
Het financieel jaaroverzicht 2010 van de bibliotheek is nog steeds niet binnen en kan straks tegelijk met het overzicht van 2011 ingeleverd worden(!). Dit heeft tot gevolg dat een degelijk inzicht in de personeelskosten niet te krijgen is en derhalve ook geen reden mag zijn om nu aan de alarmbel te trekken.