Bezuinigingsoperatie Curamus

10 juli 2008

Bezuinigingsoperatie Curamus

Stichting Curamus heeft aangekondigd fors te gaan bezuinigen. Zonder ingrepen zou Curamus afstevenen op een tekort van 2 miljoen euro. De bezuinigingsoperatie zal enkele tientallen banen kosten. Ook overweegt Curamus om in 2009 geen huishoudelijke zorg meer aan te bieden.

In reactie op deze berichtgeving zegt wethouder Van Driessche: “De zorg wordt bijna onbetaalbaar.”

De SP-fractie heeft hier de volgende vragen over:

•1. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is op 1 januari 2007 ingevoerd. Vanaf dat moment zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de aanbesteding van de huishoudelijke zorg. In de zomer van 2007 bleek dat ZorgSaam Thuiszorg door de aanbesteding in financiële problemen kwam, met als gevolg bezuinigingsmaatregelen die ten koste van personeel en cliënten gingen. Nu luidt Curamus de noodklok. Als het uurtarief in 2009 niet wordt aangepast, dreigt Curamus te stoppen met thuiszorg. Deelt het college de mening van de SP-fractie dat de aanbesteding tot onaanvaardbare gevolgen voor instellingen en patiënten/cliënten heeft geleid?

•2. Kan het college aangeven wat de huidige, financiële stand van zaken bij ZorgSaam Thuiszorg is?

•3. Is het college bereid om, in overleg met de in Zeeuws-Vlaanderen actief zijnde zorgverleners, de tarieven in 2009 naar een kostendekkend niveau te brengen?

•4. Indien Curamus en ZorgSaam zouden stoppen met het bieden van thuiszorg, raken cliënten die daar gebruik van moeten maken, hun vertrouwde zorginstellingen – die over adequate kennis van de problematiek van de cliënt beschikken – kwijt. De SP-fractie vindt dit een zorgelijk vooruitzicht, mede gezien in het licht dat al in 2007 veel cliënten hun vertrouwde thuiszorgmedewerker zijn kwijtgeraakt. Deelt het college onze zorg?

•5. Is het college bereid om in overleg met deze instellingen te treden en alles op alles te zetten, zodat deze instellingen door kunnen blijven gaan met aanbieden van thuiszorg?

•6. Is het college bereid om specifiek in overleg te treden met Curamus?
a. En in dit overleg te bepleiten dat de voorgenomen ontslagen worden teruggedraaid?

•7. Curamus geeft aan dat zij de dupe is geworden van een strengere indicatiestelling voor verzorging en verpleging bij mensen thuis. Nieuwe cliënten en cliënten met een herindicatie krijgen vaak nog slechts de helft van het aantal uren zorg geïndiceerd. Ook in 2007 speelde deze discussie. De SP-fractie heeft zich sinds invoering van de Wmo verbaasd over het hoge aantal wonderbaarlijke “genezingen”. We zouden kunnen spreken van “Lourdes” aan de Schelde. Is het college bereid om er bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) op aan te dringen om de indiceringcriteria te versoepelen?

•8. Deze maand is bekend geworden dat 60 procent van de Nederlandse thuiszorgorganisaties verlies maakt. Staatssecretaris Bussemaker stelt 25 miljoen euro beschikbaar om de knelpunten op te lossen. Kan het college aangeven wat het college kan en wil doen om een deel van dit geld naar Hulst te krijgen?

•9. Wethouder Van Driessche vreest dat in Hulst de zorg bijna onbetaalbaar wordt. Het college heeft voor de aanbesteding van 2007 de tarieven voor huishoudelijk zorg vastgesteld. Door deze te lage tarieven is voor het tweede jaar op rij een instelling in problemen gekomen. Is het college het met ons eens dat de uitspraak van de wethouder merkwaardig aandoet, gezien het feit dat hij zelf mede de tarieven heeft bepaald?

•10. Is het college bereid om de problematiek van de Zeeuws-Vlaamse zorginstellingen onder de aandacht van de fracties in de Tweede Kamer te brengen?

•11. Is het college met ons van mening dat marktwerking in de zorg ten koste gaat (is gegaan) van werknemer en patiënt/cliënt?
a. Is het college bereid om er bij de Tweede Kamer op aan te dringen om de marktwerking in de zorg een pas op de plaats te laten maken, of nog beter terug te draaien?

Uw reactie zie ik met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Ger van Unen