Gelooft u nog in sprookjes? De SP niet! (reactie op de begroting voor 2008)

1 november 2007

Gelooft u nog in sprookjes? De SP niet! (reactie op de begroting voor 2008)

Tijdens de beschouwing van de begroting 2008 in de gemeenteraad heeft de SP, bij monde van Ger, een sprookje verteld...

Er was eens………… een coalitieprogramma, toen kwam er een raadsprogramma. En voor het eerst kwamen ze samen in een begroting. En toen leefde de burgers in Hulst nog lang en gelukkig…………….

Gelooft u nog in sprookjes? De fractie van de de SP niet.

Laten we eens kijken wat er in deze begroting nog over is van het coalitieprogramma. Het zogenaamde 10 puntenplan.

1 Financiën.
De OZB blijft 4 jaar gelijk op het niveau 2006.
Helaas pindakaas, Na ruim anderhalf jaar kan dit volgens deze begroting al niet meer waargemaakt worden.
Jammer voor de burgers van Hulst.

2. Sociale voorzieningen.
Het huidige pakket wordt als minimum gehandhaafd.
In het eerste jaar werd er al hard gesneden in de vervoersvoorzieningen voor ouderen en gehandicapten.
In deze begroting wordt dit niet gerepareerd. Nu wordt er in het kader van de invoering van de WMO de ene na de andere voorziening in de uitverkoop gedaan.
Of het nu gaat om de privatisering van de sportaccommodaties of het verkopen van de dorpshuizen of andere voorzieningen omdat onze burgers allemaal zo zelfredzaam zijn.
Heel jammer voor de burgers die afhankelijk zijn van deze voorzieningen.

3. De grote plannen gaan door.
Ja dat wel maar ten koste van wat?
Perkpolder onder voorwaarde dat het budgettair neutraal kan. Er zit inmiddels al heel veel geld in en er wordt weer nieuw geld begroot. De SP vraagt zich serieus af of we dit geld ooit nog terug gaan zien.
Plan Morres dat kunnen we er echt nog wel bij gebruiken. We hebben al twee plannen waar we de gevolgen echt niet van kunnen overzien. En vooruit maar dan nemen we er nog een derde bij.
Dan nog het plan Bierkaai. Dat wordt de nieuwe bodemloze put van Hulst.
Miljoenen komen we nog te kort. De SP vreest dat dit alleen maar meer zal worden. Zo gaat dat nu eenmaal met grote projecten. Als je durft als bestuurder om over je gemeentegrenzen uit te kijken, dan weet je wat ons nog te wachten staat. Bovendien gaat al het geld wat er is voor stadsvernieuwing, in dit project zitten zodat er voor de verkrotting in kernen geen cent over is tot het einde van deze raadsperiode.
Heel jammer voor de mensen buiten de kern Hulst om naast een krot te wonen.

Maar hoe zit het dan met dat raadsprogramma. De oppositie heeft op deze manier toch ook de kans gekregen punten voor de begroting in te brengen?
Ja! We hebben in deze begroting één heel duidelijk SP punt kunnen vinden nl:
We gaan iets doen aan de kinderen die in de gemeente Hulst in armoede opgroeien.
Een duidelijk SP punt maar het werd door meerdere fracties gesteund.

En wat gaan we daar dan voor doen?
We proberen(!) de huidige voorzieningen, die er al zijn, op peil te houden.
Daarmee ontken je dus dat ook in Hulst 10% van de kinderen in armoede opgroeien. Dat het aantal voorzieningen niet voldoende is om deze kwetsbare groep te bereiken. En daarmee geeft het college dus aan dat ze helemaal niets extra’s wil doen voor deze kinderen. Wat heeft het dan voor zin om het in een begroting te zetten?
De SP is hier echt heel erg over teleurgesteld. Vooral ook omdat wij regelmatig bij dit soort gezinnen thuiskomen en we zien wat deze kinderen moeten missen. Hoe ze achterstand oplopen voor de rest van hun leven.
Heel, heel jammer voor deze kwetsbare kinderen uit Hulst.

Verder is de SP teleurgesteld over het feit dat er in de begroting geen extra geld voor kunst en cultuur voor jongeren wordt uitgetrokken. Het woord jongeren komt in dit hele hoofdstuk niet voor.
We hebben als gemeentebestuur de plicht om voor deze groep extra geld uit te trekken. Zeker omdat het afgelopen jaar zowel de bioscoop als de disco zijn verdwenen.
Heel jammer voor de jongeren uit Hulst.

We trekken volgend jaar wel 727.000 euro uit voor toerisme.
We zijn volgend jaar gastheer voor de vestingsteden.
De stad zal er mooi uit zien dan. Een hap uit de wallen voor het houtenkwartier, een hap uit de wallen voor de Bierkaai. 2 Huizen die gebouwd worden in onze vestingwerken.
Een vestingstad vol bouwputten. Met allemaal nieuw te bouwen outletcentrum-achtige pandjes.
We zullen mooi voor de dag komen voor de mensen die hier naar toe komen en echt van oude steden houden.
Heel jammer voor de mensen uit Hulst die graag willen dat we zuinig zijn op onze mooie stad.

We hebben nog maar net een heel duur pand gekocht dat als gemeentehuis gaat dienen. Het geld hiervoor is werkelijk bij elkaar geschraapt. We hebben ook in deze begroting nog geen idee wat de aanpassingen ons gaan kosten. Dit zouden wel eens de eerste grote tegenvaller kunnen zijn voor het komende jaar. Maar nu al blijkt dat het gemeentehuis helemaal niet groot genoeg is voor wat we eigenlijk willen. Het brede Wmo-loket, dat we allemaal graag willen, dat komt er dus niet. Heel jammer voor de burgers van Hulst die dan toch nog van het kastje naar de muur gstuurd worden.

En dan de verdeling van het geld tussen de stad Hulst en de rest van de kernen. Nog steeds leeft er in de dorpen het gevoel in Hulst gaat het nog steeds om Hulst, Hulst en nog eens Hulst. En dat is niet zo gek. Als je ziet hoeveel geld er naar plan Bierkaai gaat. Als de mensen kleine zaken vragen voor in hun dorp, krijgen ze nog steeds consequent te horen, er is geen geld. Hulst staat er financieel heel slecht voor. Volgens de SP valt dat wel mee. We besteden het geld alleen verkeerd.
Te eenzijdig.
Heel jammer voor de burgers van Hulst die niet in de stad wonen.

Gelooft u nog in sprookjes? De fractie van de SP niet!!!