Antwoord BASF

12 november 2007

Antwoord BASF

BASF heeft in een brief aan de de gemeente gereageerd op ons persbericht van vorige week. Men is benieuwd naar de aard van de overlast en wil graag in contact met ons komen om de klachten te bundelen.
De gebruikelijke methode van BASF bij dergelijke omvangrijke activiteiten is deze te melden aan de naburige gemeente Woensdrecht.
Onderstaand de brief aan de gemeente Woensdrecht:

Fakkelactiviteiten bij BASF Antwerpen: nog even geduld!

Het fakkelen dat BASF Antwerpen aankondigde eind oktober naar aanleiding van het heropstarten van de steamcracker, na een grote onderhoudsbeurt, duurt langer dan voorzien. De intensiteit is daarbij wisselend.

Dit is te wijten aan het feit dat tijdens de opstartprocedure verschillende onvoorziene technische obstakels opgedoken zijn. Die worden stuk voor stuk verholpen en dat vraagt enige tijd.

Alles wordt nu in het werk gesteld om in de loop van deze en volgende week de installatie definitief te kunnen opstarten. Dat zal onvermijdelijk met verhoogde fakkelactiviteit gepaard gaan, wat geluids- en lichthinder kan veroorzaken. Eens de installatie stabiel loopt, zal het fakkelen ophouden.

We willen nogmaals herhalen dat ook BASF Antwerpen zo snel mogelijk het fakkelen wil beëindigen omdat dit ook voor de onderneming een kost is en geen gemakkelijkheidsoplossing. Bij het fakkelen ontstaan geen emissies die een risico kunnen inhouden voor de omwonenden, integendeel, het is een veilige en milieuverantwoorde manier om de procesgassen uit de installatie af te voeren.

SP vragen over BASF