Loodvervuiling in de Grote Bagijnestraat. Vragen van de SP.

8 oktober 2007

Loodvervuiling in de Grote Bagijnestraat. Vragen van de SP.

In de Grote Bagijnestraat zal een nieuw appartementencomplex worden gebouwd. Tijdens een informatieavond die door de ontwikkelaar was georganiseerd, bleek dat de grond waar het complex moet verrijzen vervuild is met lood. Deze vervuilde grond zal met beton worden afgedekt.

Lood is een zeer schadelijke stof: langdurige blootstelling aan lood kan bloedarmoede veroorzaken, de werking van de nieren en van de zenuwbanen en de vruchtbaarheid verstoren. Bij kinderen kunnen lage dosissen een remmende werking hebben op de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de intelligentie. Meer over de gevaren van lood is na te lezen op de website van de Belgische organisatie Geneeskunde voor het volk

De SP-fractie heeft hier de volgende vragen over:

1. Is het college bekend met de loodvervuiling op het betreffende perceel aan de Grote Bagijnestraat?
2. Indien ja, kan het college inzicht geven in de ernst van deze vervuiling?
3. Is het college door de ontwikkelaar gekend in de gekozen methode van sanering van de vervuilde grond, het afdekken met beton?
4. Geeft het afdekken met beton beperking van het grondgebruik?
5. Is de voorgestelde wijze van sanering voldoende om te garanderen dat de toekomstige bewoners op geen enkele wijze in contact kunnen komen met de loodvervuiling?
6. Waarom wordt er niet gekozen voor afgraving van de vervuilde grond en deze te vervangen door schone grond (een procedure die zowel in Nederland als België gangbaar is bij dit type vervuiling)?
7. Wat zijn de kosten van dit type sanering en wat zijn de kosten van de voorgestelde methode van de ontwikkelaar (afdekken met beton)?
8. Wordt er in de nog op te starten planologische procedure rekening gehouden met de loodvervuiling, de methode van sanering, de kosten van sanering en voor wiens rekening deze kosten komen?

Uw schriftelijke beantwoording zien wij met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Ger van Unen