h

BELGISCH TOLVIGNET PER JANUARI 2008???

15 januari 2007

BELGISCH TOLVIGNET PER JANUARI 2008???

België heeft deze maand aangekondigd om in januari 2008 een wegenvignet in te voeren. Het vignet zal € 60 per jaar gaan kosten. Met het oog op de Statenverkiezingen in maart 2007 maakt dit heel wat los.

Hypocriet
De Zeeuwse Staten en de Tweede Kamer staan op hun achterste benen. Van GroenLinks tot VVD-rechts: allemaal trekken ze zich ineens het lot aan van de Zeeuws-Vlaming. De verkiezingen van 7 maart voor de Provinciale Staten werpen hun schaduw al vooruit.
Volgens SP-Staten en Tweede Kamerlid Fons Luijben is de huidige ophef hypocriet: “De Nederlandse partijen moeten niet mopperen op de Belgen, terwijl zij zelf voorstander zijn van tolheffing in de Westerscheldetunnel. Als ze het echt zo goed voor hebben met de Zeeuws-Vlaming maken ze de Westerscheldetunnel tolvrij.”

Tweede Kamer
In de Tweede Kamer is de SP niet gelukkig met het Belgische voorstel voor een tolvignet. Beter zou het zijn om wegenbelasting via de brandstofaccijns te gaan heffen.
SP-kamerlid Roemer: “Natuurlijk gaat België er zelf over, maar het zou goed zijn als Nederland hierover met de buurlanden in discussie gaat. Daarnaast moet met de dreigende komst van het Belgische tolvignet de Westerscheldetunnel tolvrij worden.
De Zeeuwen worden op verkeersgebied wel erg veel benadeeld. Het busvervoer holt achteruit, een aantal treinstations dreigt te verdwijnen en ze hebben de peperdure toltunnel onder de Westerschelde door. Nu de Belgen ook nog eens een extra lastenverzwaring invoeren is het hoog tijd dat de regering het eens opneemt voor deze mensen. Dit kan door de belachelijke tol van de Westerscheldetunnel af te schaffen.”

Europa
Ook in het Europees Parlement bemoeit de SP zich intensief met deze kwestie. SP’er Erik Meijer heeft vragen gesteld over het betalen voor overpad over buitenlands grondgebied.
Hij benadrukt hierbij dat het vreemd is dat de Belgen wel gecompenseerd worden voor het tolvignet via de wegenbelasting, maar de mensen in Zeeuws- Vlaanderen niet. Volgens Meijer ligt er een rol voor de Europese Commissie om inwoners van grensgebieden te beschermen tegen de verplichting om onevenredig te betalen voor de autobelastingen.

U bent hier