SP presenteert rapport Oudelandse hoeve

28 juni 2006

SP presenteert rapport Oudelandse hoeve

Op donderdag 28 juni heeft de SP in het buurthuis aan het Edvard Krieghof in Terneuzen het rapport ‘renovatie Oudelandse Hoeve, samenwerken aan verbetering’ aan de bewoners van de wijk Oudelandse Hoeve gepresenteerd. De bijeenkomst was met een kleine 50 bewoners goed bezocht.

Sinds 2 april worden 322 flats in Oudelandse Hoeve door Clavis gerenoveerd. De SP heeft in de week van 12 tot en met 19 mei een buurtonderzoek gehouden. 107 huurders hebben het verspreidde vragenformulier ingevuld, een respons van 33,2 procent. De uitkomsten van het buurtonderzoek zijn gebundeld in dit rapport. De bewoners waren zeer te spreken over de door de SP in het rapport geformuleerde aanbevelingen.
Maandag 2 juli om 15.30 uur zal Ger van Unen (fractievoorzitter SP Hulst) samen met een achttal huurders het rapport overhandigen aan William Dircken, manager Wonen van Clavis.

CLAVIS NEEMT AANTAL AANBEVELINGEN SP OVER.

30-08- 2007 • Kloosterzande. Op 2 juli heeft de SP het rapport ‘renovatie Oudelandse Hoeve...Samenwerken aan verbetering’ aan Clavis overhandigd. Recentelijk heeft Clavis per brief gereageerd. Het merendeel van de SP-aanbevelingen zijn door Clavis overgenomen.

Vanavond heeft de SP het goede nieuws overgebracht in het buurthuis aan het Edvard Krieghof in Terneuzen aan een tjokvolle zaal met bewoners van het Oudelandse Hoeve complex in aanwezigheid van de heer William Dircken (manager Wonen) van Clavis.

Een aantal overgenomen aanbevelingen (bron: brief Clavis 9 augustus 2007):

• Sociaal Plan. Wij vinden het een goed idee om de rechten en plichten van huurders en verhuurder beter vast te leggen, als dit tot een vermindering van de onduidelijkheid en onzekerheid bij bewoners leidt. Bij vervolgprojecten van vergelijkbare aard, zullen wij het gebruik van een sociaal plan met de Bewonersraad bespreken;

• Wisselwoningen. Clavis heeft mede naar aanleiding van uw rapport extra appartementen in de flats vrijgehouden en van meubilair voorzien, zodat deze als wisselwoning gebruikt kunnen worden. Huurders van een wisselwoning hoeven geen dubbele huur te betalen en er zullen geen administratiekosten in rekening worden gebracht. Voor de huur van een appartement in het City Hotel heeft Clavis een korting kunnen bedingen voor huurders die daarvan gebruik willen maken. Deze mogelijkheden om tijdens de verbouwing van de woning elders te kunnen verblijven, zullen wij in de gesprekken nog nadrukkelijker aanbieden;

• Verplaatsing en opslag van meubelen. Om de tijdelijke opslag van meubelen makkelijker te maken, stelt Clavis de bergingen van wisselwoningen beschikbaar. Mocht dit onvoldoende zijn, dan zorgen wij voor een alternatief. Voor de verplaatsing van meubels gaan wij nog steeds uit van de zelfredzaamheid van bewoners en de inzet van de vrijwilligers van AanZ. Als dit niet tot een oplossing leidt, denken wij graag mee over een andere oplossing. Tot op heden is dat altijd gelukt;

• Dat een aantal huurders het overleg over de verbouwing voor verbetering vatbaar vinden, zullen wij bij de ontwikkeling van nieuwe plannen meenemen. Ook zullen wij dan onze huurders eerder informeren over de “70% regeling”.

Een aanbeveling die Clavis niet heeft overgenomen betreft het optrekken van de vergoeding van € 300 naar minimaal € 1500. Clavis blijft op het standpunt staan dat € 300 voldoende is. Echter Clavis doet wel de volgende toezegging: “Om te voorkomen dat bewoners in financiële problemen komen door de verbouwing, biedt Clavis de bewoners van de flats aan om de wanden in de hal, welke vernieuwd worden en nu behangklaar worden opgeleverd, na de verbouwing te voorzien van bouwbehang of sauswerk. Als een bewoner voor deze oplossing kiest, hoeft hij of zij nadat de verbouwing gereed is, dus niet zelf te gaan behangen of schilderen.”
Het stemt de SP tot tevredenheid dat Clavis serieus met ons rapport is omgegaan. Daarnaast zijn wij tevreden dat een groot aantal van onze aanbevelingen zijn overgenomen.

bewoners bespreken het rapport groepsfoto van de sp-actieploeg