h

HULST HOUDT DE (VEER)BOOT NOG STEEDS AF

achtergrondartikel uit BN/ De Stem:

Donderdag 6 januari 2005 - De Socialistische Partij zet de komst van een fietsvoetveer van Perkpolder naar Hansweert op de politieke agenda van Provinciale Staten. Statenlid Fons Luijben dient vrijdag 14 januari een motie in. Dit tot grote vreugde van de vele gedupeerden in de regio Kloosterzande die met de bus uren onderweg zijn naar de overkant. Het is echter de vraag of de motie van de éénmansfractie kans van slagen heeft. De gemeente Hulst houdt de boot nog steeds af.

Hulstenaar Albert Broekmans vecht al jaren voor de komst van een fietsvoetveer vanaf Perkpolder. Hij komt op voor de vele gedupeerden zonder auto. Sinds het verdwijnen van de veerboot duurt een rit met de bus van bijvoorbeeld Kloosterzande naar Goes via de Westerscheldetunnel niet alleen langer, het is nog duurder ook. Zijn pogingen waren tot voor kort tevergeefs. Talloze brieven aan gemeenten en provincie bleven onbeantwoord.

De laatste maanden is echter een kentering. Rederij Denick uit Terneuzen toont interesse in het onderhouden van een toeristische verbinding vanaf Perkpolder en rederij Dijkhuizen uit Vlissingen wil zelfs de 'Stad Veere' het hele jaar door zes keer per dag tussen Perkpolder en Hansweert laten varen.

Broekmans wil een deel van de winst van de Westerscheldetunnel gebruiken voor de exploitatie van dit fietsvoetveer.

Daar worden echter vraagtekens bij gezet. Net zoals het fietsvoetveer van Breskens naar Vlissingen is Perkpolder-Hansweert in eerste instantie een openbaar vervoersvoorziening. De winst van de Westerscheldetunnel is niet voor openbaar vervoer bedoeld, vindt onder meer Jean-Paul Hageman van de politieke partij Groot Hontenisse.

De SP grijpt het aanbod van rederij Dijkhuizen aan. Goed voor de regio, goed voor de werkgelegenheid van ex-PSD'ers en goed voor het toerisme. De SP heeft een berekening gemaakt. Voor een proef van een jaar is een provinciale exploitatiesubsidie nodig van vijf ton.

Of de provincie met dit geld over de brug komt is twijfelachtig. De provincie en de gemeenten Hulst en Reimerswaal lieten Grontmij in 2003 een haalbaarheidsstudie uitvoeren. In dit onderzoek staat dat hooguit drie- tot vierhonderd reizigers per dag de veerdienst gaan gebruiken. Volgens het dagelijks gemeentebestuur van Hulst is dit aantal te mager om de veerboot verantwoord te exploiteren.

De gemeente vond en vindt de financiële risico's nog steeds te groot. "Ik heb regelmatig contact met de provincie over het fietsvoetveer. Ook de provincie vindt een vaste verbinding financieel nog steeds onhaalbaar. Het kost gewoon te veel geld. Vijf ton is niet op te brengen", zei De Deckere gisteren als reactie op de komende motie van de SP.

"We moeten bovendien rekening houden met het openbaar vervoer. Een fietsvoetveer van Perkpolder naar Hansweert betekent immers ook aanpassing van het openbaar vervoer. Daarnaast zijn de aanlegvoorzieningen nog niet aanwezig. Stel dat van de gemeente Hulst een bijdrage van een ton wordt gevraagd. Op een reizigersaantal van drie- tot vierhonderd kunnen we dat niet verkopen. Ik steek dit bedrag liever in een verbetering van het bestaande openbaar vervoer."

De provincie onderzoekt overigens nog wel de mogelijkheid van een toeristische verbinding in de zomermaanden.

met natte voeten in de klas

Broekmans trekt de conclusies van het rapport van de Grontmij uit 2003 nog steeds in twijfel. Volgens hem zijn veel reizigers van het openbaar vervoer niet in de tellingen meegenomen. Hij vindt het rapport daarom nog steeds een aanfluiting. Wel of geen aanfluiting, de SP vindt tweehonderd reizigers per dag al voldoende om een fietsvoetveer verantwoord te exploiteren. SP-Statenlid Fons Luijben zoekt nu steun bij de grotere fracties in Provinciale Staten om zijn motie voor het doen van een proef van een jaar te ondersteunen. Het is afwachten of hem dat lukt.

U bent hier